Om de omzet in de komende vijf jaar te verdubbelen, hanteert Best Buy een strategie die gestoeld is op vijf pijlers. De Amerikaanse elektronicagigant, die zowel offline als online voorop loopt, wil onder meer groot worden in Europa.
Het was executive vice-president Mike Vitelli die de groeipijlers van Best Buy onlangs benoemde op een conferentie in Boston. In de komende vijf jaar wordt gemikt op een gemiddelde omzetgroei van 15 procent.
Allereerst denkt het bedrijf te kunnen blijven profiteren van de groei van de markt voor consumentenelektronica, die jaarlijks ongeveer zes procent bedraagt. De tweede groeipijler zit hem in de opening van nieuwe fysieke winkels en de ontwikkeling van categorieën waarin Best Buy nog niet sterk is vertegenwoordigd. Vitelli sprak daarbij expliciet over mobiele telefoons en Apple computers.
De derde factor van groei is de uitbreiding van het assortiment met nieuwe categorieën, zoals muziekinstrumenten. Ook denkt Best Buy aan compleet nieuwe business modellen, de vierde pijler. Daaronder vallen investeringen in Pacific Sales, Best Buy's keten van bad- en keukenwinkels.
De laatste groeipijler is internationale groei. Best Buy heeft inmiddels voet aan land gezet in Canada en China en heeft plannen voor vestigingen in Mexico en Turlijke.
Best Buy is ook bezig met een entree op de Europese markt. Onlangs heeft het vier locaties in Engeland aangewezen voor de eerste vestigingen. Het bedrijf gaat de concurrentie aan met Europees marktleider MediaMarkt.
Veel meer dan MediaMarkt richt Best Buy de pijlen op online verkoop. Bestbuy.com is hét startpunt voor Amerikaanse internetgebruikers die op zoek zijn naar elektronicaproducten. De webshop behoort tot de allerbeste ter wereld, concludeerde Cisco onlangs uit zijn jaarlijkse e-commerce onderzoek.
Bron: Twice.com
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Best Buy benoemt vijf pijlers van groei
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.