Twinkle | Digital Commerce

Goedkope dollar gaat aan klant voorbij

2017-11-11
170130
  • 1:16

Merkenspecialist Max Kohnstamm deed onderzoek naar de prijsverschillen tussen webwinkels in de VS en Europa en concludeerde dat de Europese consument niet profiteert van de lage dollar. Tenzij hij naar Amerika vliegt om daar te shoppen. Zo zijn de prijzen van producten van merken als Kodak, Calvin Klein, Barbie en Timberland bij webwinkel Amazon in Frankrijk 80 procent duurder dan in de VS. Inwoners van het Verenigd Koninkrijk zijn zelfs 93 procent duurder uit en in ons land ligt dat percentage op 90. Europeanen die via Amerikaanse sites artikelen willen bestellen, krijgen vaak te lezen dat dat niet kan of worden met fikse prijsverhogingen geconfronteerd als hun Europese adres is ingetikt. Dit schrijft De Financiële Telegraaf vandaag.

Maar de prijsverschillen bestaan niet alleen op het internet. Ook jeansliefhebbers die een bezoekje brengen aan een winkel van Levi's in Europa of Apple-adepten die in ons land een iPod willen kopen, zijn veel duurder uit dan in de VS. Dat komt doordat het Europese merkenrecht zogeheten intercontinentale parallel-import verbiedt. Alleen de officiële importeur van een bepaald niet-Europees merk mag spullen van dat merk in Europa verkopen. Retailers en groothandels die gebruik willen maken van de euro door bepaalde merken in de VS in te slaan, staan daarmee buitenspel.

'Het geeft de officiële importeur in feite een monopolie', legt Kohnstamm uit in de DFT. 'Het is ooit bedoeld om Europese fabrikanten te beschermen tegen de Amerikanen. Maar in feite is het een Europese regel die Europeanen dupeert.'