Marktplaats beweert niet veel gebruikers te zijn verloren na de recent doorgevoerde prijswijzigingen. 'Het effect van de maatregelen zien we niet echt', vertelt eBay-/Marktplaats-directeur Eugenie van Wiechen in gesprek met Twinkle.
Ongeveer een maand geleden ontstond er veel ophef onder Marktplaats-gebruikers toen de site het adverteren in rubrieken waarin veel handelaren actief zijn en waar hoge prijzen worden betaald, duurder maakte. In totaal wordt nu voor het adverteren in 45 rubrieken tarieven gevraagd van 3 tot 9 euro.
Concurrent Speurders beweerde kort na de invoering, dat het aantal advertenties op Speurders.nl met 10 tot 15 procent was gegroeid door mensen die uit protest Marktplaats hadden verlaten. Van Wiechen ziet echter een heel andere trend. 'Kort na de aankondiging van de tariefswijzigingen was het druk op het gebruikersforum. Toen zakte het af en bij het live gaan, was er weer een piek, maar nu zien we eigenlijk geen effect meer.'
Volgens Van Wiechen zijn de tarieven nodig om de grootste delen van de site gratis te houden. Van 48 rubrieken ging het verkooptarief omhoog. Alleen in de rubriek Motoren en brommers ging het tarief omlaag en ook werd het vermelden van een website in een gratis rubriek goedkoper.
'Marktplaats biedt een meerwaarde en daar vragen wij een prijs voor', aldus Van Wiechen. 'Een advertentie wordt gezien door veel mensen die in die specifieke doelgroep zitten, dus is het bijna zeker dat je ook iets verkoopt.'
''
De site is overigens op de achtergrond bezig met een restyling van de homepage. In de nieuwe Marktplaats worden vrijwel zeker zes "verticals" opvallend naar voren gebracht. 'Deze rubrieken zijn waarschijnlijk 'spullen, auto's, diensten, banen, vakantie en reizen en huizen', aldus Van Wiechen. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe site wordt gelanceerd.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Marktplaats: nieuwe tarieven hebben gebruikers niet weggejaagd
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.