Twinkle | Digital Commerce

OPROEP - Naar een milieuvriendelijke keten

2017-05-26
  • 3:01

OPROEP - Naar een milieuvriendelijke keten

We doen het fantastisch: 5,12 miljoen internetaankopen in de eerste helft van 2006. Omzet: 1,33 miljard. Dat zijn cijfers om trots op te zijn. Maar het succes heeft ook een schaduwzijde: we maken er een ontzettende rotzooi van, met z'n allen. Dat zal ik even uitleggen.

Alleen al TNT verwerkt dagelijks (!)200.000 pakjes voor ons. En dan hebben we nog SelektVracht, DPD en de koeriersdiensten. Nog eens 100.000 pakjes. Reken even mee: ca. 300 duizend maal pakweg 200 werkdagen, maakt 60 miljoen pakjes. Oke, laat 't eens de helft zijn - omdat er ook bestellingen in een envelop passen. Maar dan hebben we het nog steeds over 30 miljoen pakjes. 30 Miljoen kartonnen doosjes. Alleen al in Nederland. Wat zou dat Europees betekenen?

Een doosje kost gemiddeld 50 cent. En ik schat voorzichtig. Wat doet de consument daarmee? Die scheurt het doosje open en gooit 't weg. Nederlanders gooien jaarlijks dus voor 15 miljoen euro aan karton in de open haard. ONS karton! En als de thuiswinkel-trend doorzet, is dat in no time 25 miljoen. Wat zou dat Europees betekenen?

Dit is onaanvaardbaar. Voor het milieu, maar ook uit commercieel oogpunt. Want wij, webwinkeliers, betalen die 25 miljoen. Dat hadden we toch liever in onze zak gestoken? En de consument: die voelt nattigheid. Die snapt best dat een deel daarvan door hem of haar betaald wordt, via de beruchte 'administratie en verzendkosten'.

Maar de consument is niet gek. Sterker nog: als wij niet zelf willen nadenken, doet de consument dat wel voor ons. Uit eigen ervaring merk ik dat steeds meer consumenten zeggen: "Stop het maar in een tweede hands doos". Om het milieu. Vanwege de lagere verzendkosten. Een overduidelijk gebruikte doos is allang geen zwaktebod meer. Het is een blijk van kostenbewustzijn (in het voordeel van de consument) en het geeft blijk van zorg voor het milieu. Win-win.

In de AGF-branche heeft men jaren geleden al het licht gezien: miljoenen houten groentekistjes weggooien is niet slim. Dus heeft men de koppen eens bij elkaar gestoken en zie: van boer tot in de winkel, en terug, worden nu dezelfde recyclebare kistjes gebruikt. Dus in de hele keten, en internationaal.

Onze thuiswinkelketen heeft iets dergelijks nodig. Dozen die speciaal voor de thuiswinkeliers ontwikkeld zijn. Want dat is, hoe gek 't ook klinkt met deze booming business, nog steeds niet gebeurd. Wij doen 't met dozen die er toevallig al zijn. Te groot, te klein, te duur. We hebben dozen nodig die verschillende maten aan kunnen nemen, zodat we ze niet vol hoeven te stoppen met overbodige plastic anti-rammeltroep. Snelle dozen, zodat het inpakken vlotter verloopt. Deukvrije dozen van nieuwe, lichte en milieuvriendelijke materialen (zou Crébas ook dozen of enveloppen van brandnetels kunnen maken?). Goedkopere dozen. En een uniform, vervoerders-neutraal tracing systeem. Maar vooral ook een systeem waarbij de consument wordt beloond als de doos het circuit weer ingaat. Want dat is wat de consument zelf vraagt.

De uitdaging is dit: 25 miljoen Nederlandse euro's. 400 Miljoen Europese euro's. En wat steeds meer wordt, omdat China, supergrootverbruiker, ons karton met schepen tegelijk zal opkopen. Wie 'de' doos ook uitvindt, hij of zij is spekkoper. Maar los daarvan: ook het milieu zal winnaar zijn. En wijzelf, omdat we efficiënter inkopen en opslaan (geen 50 verschillende maten meer, maar nog maar 10), omdat we sneller verpakken en omdat we minder geld in de open haard laten gooien. En de consument is winnaar omdat er minder verzendkosten zullen zijn.

Een oplossing is niet zo maar bedacht. Er zijn veel eisen, veel belangen. Van de verpakkingsindustrie, van vervoerders, webwinkeliers, fulfilmentbedrijven en consumenten. Van Ministeries en van investeerders. Maar vast beginnen met nadenken lijkt me een goed idee. Daarom roep ik u op om mee te denken.

Vindt u ook dat onze keten NU al moet brainstormen over Maatschappelijk én commercieel Verantwoord Ondernemen? Heeft u kennis van een specifiek ketenonderdeel? Mail mij dan! De eerste bijeenkomst staat gepland voor begin juni. Aanmelding nr. 1 kwam net al binnen. Ja, van TNT.

Tot gauw! Martin Bongers