Honderden winkels hebben de afgelopen twee jaar hun deuren moeten sluiten door de enorme groei van de verkoop via internet. Webwinkels trekken massa's klanten, maar ook sites als Speurders en Marktplaats snoepen omzet af van de traditionele winkelier. Verder is het de tendens dat fabrikanten alleen nog rechtstreeks willen leveren aan consument en bedrijfsleven, dus zonder tussenkomst van winkelier of groothandel. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Locatus, op verzoek van De Telegraaf. De trend wordt bevestigd door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.
Zo daalde het aantal reisbureaus in twee jaar tijd met 225 van 2041 naar 1816. Vijf jaar eerder telde ons land nog 2145 reisbureaus. Het aantal fotowinkels daalde deze maand naar een totaal van 735, honderd minder dan twee jaar terug. Zes jaar terug waren het er zelfs nog 1296. Het aantal videotheken nam af van 1100 in 2003 naar 800 nu.
Al eerder werd bekend dat er ook een kaalslag onder de cd- en dvd-winkels gaande is. In tien jaar tijd sloten bijna vierhonderd van de 1343 verkooppunten de deuren.
Tegelijkertijd steeg het aantal webwinkels explosief. Een verdubbeling sinds 1 januari 2007 naar 786 webshops ten opzichte van 396 een jaar terug. Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org tegenover De Telegraaf: 'Veel ondernemers in de traditionele detailhandel starten hun eigen internetverkooppunten. De combinatie van gewone winkel en internet is vaak de norm geworden. De omzet stijgt steeds harder voor internetverkoop.' Dat laatste blijkt uit de cijfers die Thuiswinkel.org deze week publiceerde.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Winkels verliezen het van web'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.