Twinkle | Digital Commerce

Widgets voor de webshop

2017-05-26
  • 3:49

Nog dichter bij de consument

 

Widgets zijn minitoepassingen voor op de desktop, mobiel of blog. Ze kunnen van alles bevatten: RSS feeds, video's, maar ook mini-webshops. Widgets hebben sinds enige tijd hun intrede gedaan binnen de retailomgeving. In dit artikel beschrijven we enkele succesvolle cases en geven we best practice-tips.

Tekst: Geert-Jan Smits

Een widget is een klein programmaatje dat het mogelijk maakt om veeluitgevoerde taken (zoals uw saldo checken, online-radio luisteren) snel uit te voeren. Ook kunnen ze toegang bieden tot veelgezochte informatie op internet. Widgets bieden de online-retailer volop kansen om dichterbij de consument te komen.

Decentraal met widgets

Webwinkels proberen in de regel met verschillende online-marketingtechnieken bezoekers naar de eigen webshop te trekken (het centrale model). Zoekmachinemarketing, webvertising en affiliatemarketing hebben allemaal hetzelfde doel: zoveel mogelijk bezoekers richting de website dirigeren. Maar in het 'decentrale' model wordt dit proces omgedraaid. In plaats van bezoekers naar de webshop te trekken, probeert de retailer daar te zijn waar de klant zich bevindt en daar te verkopen. Widgets maken dit mogelijk. Met een widget wordt een soort van mini webshop gecreëerd die de bezoeker overal kan neerzetten: op de desktop, op zijn blog of op de persoonlijke Hyves-pagina. Zelfs het bestellen van producten vindt plaats binnen de widget. De consument hoeft zijn locatie dus niet
te verlaten.

Voordelen van e-commerce widgets
Daar zijn waar de klant zich bevindt
Het grote voordeel is dat u de klant niet hoeft te verleiden om naar uw webshop te surfen. En u hoeft geen geld meer uit te geven aan het trekken van bezoekers via bijvoorbeeld Google Adwords (CPC), bannering (CPM) of affiliatemarketing (CPS).

Toename in naamsbekendheid
De widget is zichtbaar. Zeker als deze is geplaatst op de desktop of op de Hyves-pagina van de betrokken persoon. Bijkomend voordeel is het mogelijk virale effect. Als de applicatie aantrekkelijk genoeg is, dan zorgen uw klanten voor de verspreiding van de widget. Zo vergroot u uw afzetgebied, zonder daar iets voor te hoeven doen. Dit zal effect hebben op de naamsbekendheid. Widgets stellen u zo in staat om op - potentieel - duizenden websites, blogs en desktops aanwezig te zijn.

Personalisatiemogelijkheden
Indien de consument persoonlijke gegevens aan de widget toevoegt, dan is het mogelijk om de applicatie en het aanbod te personaliseren op de smaak of het koopgedrag van de consument. Hierdoor
zal het gebruik en de conversie alleen maar toenemen.


Youtube
De koning van de widgets is toch wel Youtube. Van elke video is een code beschikbaar, die plaatsbaar is op de eigen site, desktop, mobiel of blog. Zo kunnen aan een eigen Hyvesprofielpagina
eenvoudig filmpjes van Youtube toegevoegd. De video's staan nog steeds op de server van Youtube, maar de bezoeker ervaart dat anders. De populariteit van Youtube is voor een groot deel te danken aan hun overal plaatsbare en geplaatste widgets.

Due Maternity
Due Maternity biedt alles wat de zwangere vrouw zich kan wensen, en meer. Deze webwinkel is gestart in 2003 en biedt een breed scala aan producten voor aanstaande moeders (en vaders). De
website biedt een widget aan, de pregnancy countdown clock. Een grote wekker op het bureaublad die de maanden, dagen en uren tot het blije moment van de geboorte aftelt. In de widget kunt u de naam van het nieuwe gezinslid invullen. Doordat aanstaande moeders persoonlijke gegevens toevoegen aan de widget weet Due Maternity exact wanneer de spruit geboren zal worden en of het een
jongetje of een meisje wordt. Zo kan Due Maternity op elk moment relevante aanbiedingen doen.



Mogelijke gevaren

Aangezien bezoekers niet meer naar uw webshop hoeven te gaan, kan de band met uw klanten verslappen. Bovendien bevat de applicatie vaak maar een klein gedeelte van het totale aanbod van de webshop evenals een klein gedeelte van alle functionaliteit. Zorg er daarom voor dat er altijd een stimulans blijft bestaan om de 'echte' webshop te bezoeken.

Hulp
Partijen die helpen e-commerce widgets te maken:
• Cartfly.com biedt de retailer de mogelijkheid een widget te maken voor de verkoop van producten. U toont de productinformatie en Cartfly regelt de afhandeling. Naar eigen zeggen hebben ze al 4.000
webshopwidgets gemaakt. Van de gegenereerde omzet snoept het bedrijf 3 procent af.
• Shopit.com beschrijft zichzelf als volgt: Shopit's storefront profiles,
portable store widgets and networking tools are built for social
commerce. Use them to buy, sell, trade, or to just promote yourself,
anywhere on the web.







Best practice-tips
• Kijk hoe u widgets kunt inzetten om uw bereik te vergoten
• Zorg ervoor dat de widget makkelijk is te installeren
• Zorg dat de widget duidelijk herkenbaar is en dezelfde look-and-feel (branding) heeft als de webshop
• Besef dat uw widget binnen een 'vreemde' omgeving wordt ingepast
• Zorg ervoor dat de klant persoonlijke informatie aan de widget toevoegt. Zo kunt u relevante aanbiedingen doen.
• Zorg dat er wel een link blijft bestaan met de 'echte' webshop





 

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008