Twinkle | Digital Commerce

Wat is conversiemarketing?

2017-05-26
  • 3:28

Een website bestaat pas als hij ook webbezoekers heeft. Daarom is het van essentieel belang dat uw site zoveel mogelijk bezoekers genereert én houdt.

Uw bezoekers moeten liefst méér doen dan alleen maar even een kijkje nemen... U moet vermijden dat ze meteen weer verder surfen. Ze mogen niet zomaar wegzappen. Bedrijven hebben er alle baat bij dat hun webbezoekers worden aangespoord om actie te ondernemen.

Tekst: Marnik D'Hoore, CEO van bSeen

Welke acties kunnen de bezoekers zoal ondernemen op een website?

    * online aankoop
    * invullen van een contactformulier
    * plaatsen van een bestelling
    * inschrijven op een nieuwsbrief
    * een download
    * bepaalde webpagina bekijken
    * inloggen op een bepaalde webpagina
      enz...






Deze acties worden 'conversies' genoemd. Het volstaat dus niet uw bedrijf te promoten in de zoekmachines en een goede marketingstrategie toe te passen om geïnteresseerde bezoekers aan te trekken. Een volgende stap in het proces is conversiemarketing. Bij conversiemarketing is het de bedoeling het aantal conversies op een bepaalde website te verhogen.

Hoe werkt conversiemarketing?

Conversiemarketing (of conversion marketing) kan uit meerdere componenten bestaan:

- Web Analytics: website-analyse via bezoekersstatistieken

- Web Usability: analyse & advies inzake de gebruiksvriendelijkheid van de website

- Landingspagina's creëren en/of optimaliseren

- Webcopywriting: webteksten optimaliseren + call to actions

- Multivariabele Testing: meerdere versies van één webpagina teste

We behandelen hieronder in het kort 5 puntjes die de conversies van uw site kunnen verhogen.

Web Usability / website-gebruiksvriendelijkheid

Houdt u rekening met de regels inzake Web Usability, dan creëert u voor de bezoekers een optimale gebruikservaring. Dit omvat communicatieve, grafische en technische niveaus, zodat de bezoeker snel en efficiënt de gewenste taken kan uitvoeren.

Web Analytics / website-analyse

Web Analytics biedt de mogelijkheid allerlei nuttige informatie over uw bezoekers te verzamelen, o.a. via bezoekersstatistieken, bijv.:

- de herkomst van de bezoeker

- het gedrag van de bezoeker

- het navigatiepad in de website

- het conversiepatroon van de bezoeker

- het succes van online marketingcampagnes

- en nog veel meer...

Op basis van een analyse van al deze waardevolle informatie kunt u de juiste conclusies trekken, om nadien de juiste acties te ondernemen. Zo kunt u nog beter voldoen aan de verwachtingen van de bezoekers.

Landingspagina's

Het is belangrijk dat bezoekers doorklikken op één van de zoekresultaten in een zoekmachine of op een link in een nieuwsbrief of campagne. Klikt de bezoeker effectief door, dan 'landt' hij of zij op de 'landingspagina'. Door de steeds belangrijker wordende e-marketing worden ook sterke landingspagina's almaar belangrijker. Maar wat zijn de kenmerken van een sterke landingspagina? Een landingspagina moet zo nauw mogelijk aansluiten bij de ingevoerde zoekopdracht en de verwachtingen van de bezoeker. Ze beantwoordt aan essentiële regels en heeft:

- een correcte structuur

- een doordachte vormgeving

- gerichte content.

Een landingspagina heeft tot doel de conversie van de bezoeker of de klant sterk te verhogen.

Webcopywriting

De meeste bezoekers 'scannen' eerst en vooral de webpagina waarop ze terechtkomen. Ze bekijken de informatie vluchtig en beslissen op basis van die eerste indruk of ze zich er verder in zullen verdiepen. Daarom is het van essentieel belang de bezoekers vast te houden via de juiste content, en vooral de juiste woorden. Alles hangt af van de kwaliteit, de densiteit en de positie van de keywords, headlines, alinea's, hyperlinks, call to action, enz.

Zorg ervoor dat de woorden op uw website de lezers aanzetten om te doen wat ú wilt dat ze doen. Een correcte, vlotte, activerende webtekst is een must. Zo vindt de bezoeker wat hij zoekt en ontstaat er een proces van informatie - communicatie - transactie.

Doelgerichte, doeltreffende teksten zijn onmisbaar. Met geoptimaliseerde webteksten scoort u immers beter bij zowel de zoekmachines als de webbezoekers.

Multivariabele testing

Met MVT of multivariabele testing kunnen verschillende versies van één webpagina of één onderdeel van een website worden getest op gescheiden bezoekersgroepen.

Hierbij kunnen we de onderdelen van deze webpagina's anders vormgeven, invullen of plaatsen. Op die manier komt u dus te weten welke versie de beste resultaten oplevert, en dit via een meting van het gedrag van de verschillende bezoekersgroepen. Resultaat: de conversie op uw website wordt eens te meer verbeterd.

Veel succes.

Marnik D'Hoore - CEO - bSeen

Deze conversietip wordt u aangeboden door bSeen.
Heeft uw site behoefte aan meer conversies? Neem contact op met bSeen.