Twinkle | Digital Commerce

Chinezen ontdekken voordelen online betalen

2017-05-26
  • 2:06

Hoewel Chinezen op internet nog verknocht zijn aan traditionele betaalmethoden, zit het gebruik van creditcards en online betaaldiensten wel stevig in de lift. Hierdoor neemt de verkoop via internet een enorme vlucht, zo voorspellen marktanalisten.

Tekst: Edwin Feldmann

De consumentenbestedingen van Chinese internetgebruikers worden dit jaar geschat op ongeveer 1 miljard dollar. De verwachting is dat de omvang van de Chinese e-commerce tot 2010 jaarlijks met 34 procent zal groeien, tenminste als Chinezen het gebruik van de creditcard en andere online betaalmethoden omarmen.

Tot nu toe werden de meeste online aankopen onder rembours geleverd, een situatie die voor de webwinkeliers duur en onhandig is. Grote internetbedrijven constateren echter een keerpunt in de houding van de Chinezen ten opzichte van het gebruik van betaaldiensten zoals Paypal en het in China populaire AliPay. De omzet van deze diensten is in de afgelopen twee jaar ongeveer verdrievoudigd, schrijft BusinessWeek.

Taobao
Eén van de spraakmakende voorbeelden is de Chinese veilingsite Taobao, dat eigendom is van Yahoo. De veilingsite heeft zijn succes grotendeels te danken aan het gebruik van de betaaldienst AliPay. Voor de klant is het voordeel van deze dienst dat de verkoper niet eerder zijn geld krijgt, voordat het bestelde product is geleverd.

Joyo Amazon
AliPay heeft inmiddels meer dan 47 miljoen gebruikers en verwerkt dagelijks 780.000 betalingen met een gezamenlijke waarde van ongeveer 20 miljoen dollar. Ook Joyo Amazon, het Chinese filiaal van Amazon, ziet een stijging van het aantal internetbetalingen. 'Er zit veel vooruitgang in', constateert Hanhua Wang, directeur van het Chinese Amazon. 'Ongeveer 15 procent van de aankopen bij Joyo wordt nu online afgehandeld. Dat is een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden.'

Het gebruik van online betaaldiensten zoals AliPay, waar er in China ongeveer vijftig van zijn, zit in de lift, bevestigt Liu Bin, analist bij adviesbureau BDA. 'Het gebruik van creditcards moet nog wel van de grond komen.'

Bezorging
Eén van de winkeliers die blij is met het stijgend aantal online betalingen, is Kate Feng van Soleil China, een specialist in dierenaccessoires. 'Online betalingen zijn heel erg goed voor ons.' Toch durven veel winkeliers de levering onder rembours nog niet vaarwel te zeggen. Zo heeft Joyo Amazon het aantal steden waar wordt bezorgd, uitgebreid tot 345. Twee jaar geleden waren dat er nog 55.

Winkeliers waarschuwen echter dat het betalen bij aflevering ook niet zonder gevaar is. 'Want hoe herken je of een rekening echt is of niet?', aldus Wang van Joyo Amazon. De consument dwingt het internetwarenhuis om de oude methode te blijven aanbieden. 'We willen graag dat mensen online betalen, maar de klant heeft nu eenmaal bepaalde vaste gewoonten.'