Twinkle | Digital Commerce

Virtuele bedrijven in 'crowdsourcing'

2017-05-26
  • 2:02

Virtuele bedrijven met virtuele werknemers die de échte economie met keiharde munten draaiende houden. Zo schetst Lionel David, oprichter en algemeen directeur van Crowdspirit.org, zijn toekomstbeeld.

Tekst: Marieke Verdonk

De Fransman Lionel David gelooft dat de consument meer en meer ondernemer wordt en dat over een jaar of tien de economie uit virtuele organisaties zal zijn opgebouwd. Bedrijven die de fysieke barrière hebben opgeheven en werken met mensen die waar dan ook ter wereld achter hun computer zitten. En die het bedrijf kunnen helpen bij een specifiek deel in hun productieproces. Zoiets als een werknemer, inderdaad, maar dan anders.

Zoekers en oplossers
David verwacht veel van het zogenoemde 'crowdsourcing'. Een woord dat een jaar geleden door het Amerikaanse blad Wired werd gelanceerd en dat zoveel betekent als 'outsourcen van werk aan amateurs dat vroeger door professionals werd gedaan'.
'Er is zo veel kennis bij de "gewone" consument die bedrijven zelf niet in huis hebben', vertelt David. 'Nu zie je gebeuren dat grote bedrijven als Microsoft, Caterpillar, Lego, Philips en Samsung met hun R&D-problemen aankloppen bij Innocentive of Yourencore, online-marktplaatsen die "zoekers" en "oplossers" bij elkaar brengen. Maar over een aantal jaren zul je zien dat er organisaties zijn die alléén nog maar op die manier werken, zonder vaste werknemers.' Er zijn echter volgens David nog wel wat hobbels te nemen, zoals de angst dat een bedrijf er met het briljante idee van een innovatieve consument vandoor gaat. 'Maar een bedrijf zal wel gek zijn om dat te doen', beweert David. 'Daarmee neemt het een enorm risico. Als het uitkomt, kunnen ze wel inpakken. Ze kunnen beter met zo'n slimme consument samenwerken.'

'Een bedrijf zal wel gek zijn om er met het briljante idee van een innovatieve consument vandoor te gaan'


Crowdspirit

Davids eigen bedrijf CrowdSpirit is een voorbeeld van hoe 'innovators' (de uitvinder, bedenker) met 'partners' (de producenten) kunnen samenwerken. Crowdspirit.org is een platform voor 'Electronic Product Crowdsourcing'. Hier kan iedereen zijn idee voor een nieuw elektronisch product posten. Een Digital Wall Calendar bijvoorbeeld. Of een Kid Friendly DVD-player. Er is een discussiemogelijkheid (forum) om het product te verbeteren en wie het een topartikel vindt, kan zich aanmelden als fan. Producenten die wel wat in de uitvinding zien, melden zich vervolgens als partner. Zo maken innovators, partners en fans gezamenlijk nieuwe producten.
De site is een maand geleden gelanceerd en bevindt zich nog in de bètafase. Er is dan ook nog geen product vervaardigd. Maar daar maakt David zich geen zorgen over: 'Als partners zich in de komende tijd aansluiten, moet het wel gaan lopen.' Ideeën genoeg op www.crowdspirit.org.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8 2007