Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbeoordelingen vaak gekleurd en ongenuanceerd

2017-08-04
  • 1:33

Er stond een intrigerend bericht in de Telegraaf afgelopen vrijdag (26 oktober). Het ging over het feit dat consumenten steeds meer wantrouwen hebben ten opzichte van de beoordelingen van hun medeconsumenten. Juist nu uit allerlei onderzoeken blijkt dat de consumenten wel veel waarde hechten aan de meningen van anderen. Eerder schreef ik al over de noodzaak om de integriteit van het referentiesysteem te bewaken. Het blijkt nu dat partijen als Vergelijk.nl erachter komen dat de meningen van de consumenten gekleurd zijn. Alleen degenen die extreem zijn in hun oordeel blijken hun mening te geven (positief of negatief) en proberen bovendien elkaars mening te neutraliseren.

Uit onderzoek van Vergelijk.nl blijkt dat de meningen pas waardevol zijn wanneer het er meer dan twintig zijn, en wanneer de consument van tevoren de mening van de ander niet heeft gezien. Vergelijk.nl gaat nu de mening van experts meewegen in de beoordeling. Daarbij maakt ze gebruik van Hetbesteproduct.nl. Vergelijk.nl krijgt dagelijks 100.000 bezoekers.
Ook Kieskeurig.nl gaat zijn referentiesysteem wijzigen. In de toekomst wil zij de mening van terzake deskundige bezoekers zwaarder laten meewegen dan van 'gewone' consumenten. Hoe zij dat wil gaan doen is overigens (mij) nog niet duidelijk.

Ik ben benieuwd wat hierbij een best practice wordt. De productensites zijn hierbij voorloper. Lastiger is het voor de sites die dienstverleners aanbiedt. Hoe beoordeel je immers op een objectieve manier de kwaliteit van een dienstverlener? Dat kost veel geld. Overigens denk ik dat een gesloten systeem hier aanzienlijke voordelen biedt. Daarmee bedoel ik dat diegene die een mening geeft bekend is bij de site. Door de anonimiteit weg te halen zal er een groot deel van de extremiteit in de meningen verdwijnen. Wat dat betreft is het wel triest om te zien hoe mensen reageren onder de dekmantel van anonimiteit.
Ebay heeft een gesloten systeem dat (volgens mij) goed werkt. Ook bij de grote sites in de VS zie je dat dienstverleningssites als Elance en Servicemagic.com een referentiesysteem hebben dat goed werkt. Hierbij denk ik overigens ook dat Business to Business minder vervuiling oplevert dan Business to Consumer.