Conversatiemarketing stijgt explosief en zal traditionele marketing overstijgen. Dat voorspelt TWI Surveys op basis van eigen onderzoek. Bij conversatiemarketing beïnvloeden bedrijven conversaties op internet. Ze proberen zo de doelgroep over een bepaald product te laten discussiëren.
TWI Surveys zette het onderzoek op samen met Joseph Jaffe, auteur van het boek 'Join the conversation'. 70% van de marketeers besteedt tenminste 2,5% van hun budget aan conversatiemarketing. Tweederde wil dit bedrag echter binnen een jaar verhogen.
Niet genoeg mankracht voor conversatiemarketing
De respondenten werd gevraagd wat hen weerhoudt van conversatiemarketing. Antwoorden waren:
- Gebrek aan mankracht (51%)
- Angst voor controleverlies (46,9%)
- Inspanningen zijn moeilijk te verantwoorden (43,5%)
- Organisatie is er niet klaar voor (43.5%)
Er schuilt echter ook een gevaar in conversatiemarketing. Deze week werd bekend dat consumenten internetfora steeds meer wantrouwen.
Bron: Admanager.nl
Mooie term, conversatiemarketing, maar het is valsheid in geschrifte als bedrijven onechte reakties plaatsen. Een leuk labeltje plakken op dat soort schimmige praktijken verdoet niets aan het feit dat het ordinaire oplichting betreft. Als reakties duidelijk als bedrijfsreakties herkenbaar zijn, dan is het natuurlijk geen probleem.
Hecht er ook niet zoveel waarde aan. Als ik weet dat het een onafhankelijk forum is waar bv een (web) shop wordt besproken dan misschien, maar reacties op een forum wat onderdeel uitmaakt van een bedrijfssite of een blog wat een bedrijf zelf bijhoud, daar zijn de reacties één grote wassen neus.