Twinkle | Digital Commerce

Gemiddelde tijd in webwinkel neemt toe

2017-05-26
175118
  • [nieuws]
  • 1:27

De gemiddelde tijd die een bezoeker in een webshop doorbrengt neemt toe. Uit onderzoek van Hitwise onder de vijftien grootste retailsites in de VS blijkt dat de doorgebrachte tijd bij negen van de vijftien sites langer is dan een jaar geleden. Het verschil: 21 seconden. Want in juni 2006 brachten bezoekers gemiddeld 9 minuten en 10 seconden door in deze webwinkels, in 2007 was dit 9 minuten en 31 seconden.

De sites waar bezoekers langer dan een jaar geleden doorbrachten zijn Amazon.com, HPShopping.com, Sears.com, CDW.com, SonyStyle.com, Walmart.com, QVC.com enApple.com. Maar Staples.com, Dell.com, OfficeMax.com, Newegg.com, BestBuy.com en JCPenney.com hielden bezoekers minder lang vast dan een jaar eerder. 

Grootste toename was er voor QVC.com, terwijl de sessietijd van Dell.com het meest afnam. Bij QVC.com steeg de tijd van 12 minuten en 42 seconden naar 15 minuten en 32 seconden. Bij Dell.com daalde de tijd naar 9 minuten en 46 seconden, terwijl dit in juni een jaar eerder nog 10 minuten en 30 seconden was.

Maar hoewel bezoekers langer op sommige retailsites doorbrengen, hoeft dit niet te betekenen dat webwinkeliers 'het goed doen' om bezoek te genereren en bezoekers geboeid te houden. Sessietijd blijkt een moeilijk te intepreteren gegeven. Langere gemiddelde sessietijden kunnen een teken zijn dat de webwinkelier het goed doet, omdat het shoppers weet te verleiden 'dieper' in de site te gaan. Daarnaast kan een korte tijd juist ook een indicatie zijn dat de ondernemer het goed doet, namelijk omdat het bezoekers helpt bij het snel vinden wat zij zoeken en dus sneller tot aankoop over kunnen gaan.