Twinkle | Digital Commerce

Woordgebruik in hyperlinks en de invloed op doorkliks

2017-05-26
  • 2:51

Zijn de woorden die u gebruikt in de hyperlinks in uw nieuwsbrief van invloed op het percentage doorkliks? Het antwoord is ja!. Uit onderzoek blijkt dat de juiste combinatie van woorden in links het aantal doorkliks met meer dan 8 procent verhoogt. MarketingSherpa deed een experiment welke u ook eenvoudig kunt toepassen op uw eigen nieuwsbrieven. In het onderzoek wilde MarketingSherpa achterhalen welke woorden in hyperlinks het meest tot actie oproepen. Voor MarketingSherpa betekent dat, dat de nieuwsbrieflezers door moeten klikken om meer van het artikel te lezen.

Uit eerdere onderzoeken blijkt al dat de teksten van buttons op landingspagina's een significant effect hebben op de resultaten. Geldt dit ook voor hyperlinks? Als u dit nog niet getest heeft, doe dat dan. De resultaten zullen u verrassen.

De test

In nieuwsbrieven werden normaalgesproken de woorden 'Continue here...' gebruikt, om op te roepen het volledige artikel op de website te lezen. Deze zin was van tevoren niet getest. Waarom niet eigenlijk? Dus werd besloten de meest gebruikte hyperlinkzinnen die relevant waren voor MarketingSherpa te inventariseren. Daaruit kwamen drie opties naar voren als alternatief voor 'Continue here ...', namelijk
o "Click to continue"
o "Continue to article"
o "Read more"


De e-mailontvangers werden willekeurig in groepen opgesplitst, en zij krijgen allemaal een andere versie van de nieuwsbrief, met dezelfde inhoud. Wanneer alle andere factoren gelijk zijn, kun je immers zien wat het effect is van het element dat je wilt testen. De tests werden over alle vier de nieuwsbrieven van MarketingSherpa uitgevoerd, te weten: Sherpa Weekly, Sherpa Business-to-Business, EmailSherpa en ContentBiz. Een week later werden de twee opties die het beste scoorden nogmaals over alle nieuwsbrieven getest.

Van tevoren was MarketingSherpa met name geïnteresseerd in hoe 'zachter taalgebruik' zoals bij 'Continue here ...' en 'Click to continue' presteerden ten opzichte van meer 'dwingende' tekst, die moet oproepen tot het nemen van actie. De zinnen 'Read more' en 'Continue to article'.  Daarnaast wilde het achterhalen hoe zinnen met twee woorden scoren ten opzichte van zinnen met drie woorden. Kan één woord verschil maken?

Resultaten uit de hyperlinktests
Zoals in veel testen het geval is, werden ook hier niet alle vragen beantwoord, maar de meest belangrijke wel. Zo achterhaalde MarketingSherpa dat het gebruikte 'Continue here....' het doorklikken niet erg stimuleerde.

De verschillen in doorkliks ten opzichte van 'Continue here':

o "Click to continue": 8.53 procent
o "Continue to article": 3.3 procent
o "Read more": (-)1.8 procent

Aan de hand van deze uitkomsten verwachten de testers dat Click to continue het beste zou scoren in de opvolgende test, waar de twee opties vergeleken werden. En die verwachting klopte. Click to continue scoorde 3.5 procent beter dan Continue to article. Meteen daarop werden alle hyperlinkteksten in alle nieuwsbrieven aangepast.

4 lessen geleerd:

MarketingSherpa noemt de vier belangrijkste uitkomsten op:

1. Het is belangrijk te realiseren dat de woorden die de doelgroep gebruikt van invloed zijn op de doorkliks. Doe een sectorbrede vergelijking zoals MarketingSherpa dat deed.

2. Vermijd bij op content gebaseerde nieuwsbrieven het gebruik van het woord 'Lees ...' (Read). MarketingSherpa stelt dat online lezers teksten liever vluchtig 'scannen' dan lezen. Oproepen tot iets wat ze instinctief vermijden slaat dus nergens op, stelt MarketingSherpa.

3. Wanneer u verkeer re-direct om doorkliks te achterhalen, gebruik dan een url die afwijkt van de gewone url. Verander de link in iets dat er totaal anders uitziet. Als u dit niet doet kunnen filters dit aanmerken als verdacht, waardoor u gezien wordt als mogelijke spammer.

4. Test! Denk buiten de gebruikelijke kaders over wat getest 'zou moeten worden'.