Twinkle | Digital Commerce

All business is local

2017-05-26
  • 1:27

All business is local heet de wijsheid en local isin onsvak vooral national! Zakendoen over de grens betekent in de praktijk meestal -of we dat nu werkelijk willen en/of ons daarvan bewust zijn of niet, en zeker in het begin- de in eigen land bekende weg inslaan.

'Hoe werkt het daar?', vragen wij ons af. We zoeken op internet, spreken met mensen die al wat ervaringen opgedaan hebben en komen wellicht bij de eigen dienstverlener terecht: ' Kunnen jullie voor ons niet ook in land x iets betekenen?' En meestal kunnen zij ook wel een oplossing bedenken. Maar kijk uit of je daarmee wel een goede stap neemt! Mijn ervaring is: ga niet met een Nederlandse dienstverlener in zee als die geen bewezen ervaringen en successen in dat land heeft. Niemand kan zomaar een landje erbij pikken als je niet eerst goed weet hoe het daar allemaal werkt. Denk aan specifica op productniveau, marketing, juridisch vlak, klantenservice, after sales, noem maar op. Ook al doe je het wellicht allemaal best goed. Want als je bijvoorbeeld de taal van dat land niet goed spreekt, met je klanten niet goed kunt communiceren, dan kom je alsnog van een koude kermis thuis.

Ik noem een voorbeeld: een in Nederland heel bekende dienstverlener -ik zal (nog) maar geen naam noemen- op het vlak van online betalingen is niet in staat gebleken om de communicatie rondom de betalingen met onze klanten in Duitsland op een aanvaarbaar niveau door te voeren. Waarom? Omdat men vanuit Nederland probeert dingen min of meer (slecht) letterlijk te vertalen, en men in Duitsland geen eigen vestiging heeft of de operatie niet met Duitsers -die de Duitse markt kennen- bemand heeft. Heel kwalijk, dit soort tekortkomingen slaan op je eigen activiteit terug en je staat snel als blijkbaar incompetent bedrijf bekend. Het is simpel: werk als het even kan met nationale dienstverlener of met een internationale, die minimaal een eigen bemanning heeft in dat land.