De traditionele groothandel zal zich rechtstreeks gaan richten op de consument. Op uw consument. Ze moeten wel, want nog langer alleen ‘doorgeefluik’ spelen kan betekenen dat deze bedrijfstak beetje bij beetje uitsterft.
Wat speelt er?
De detailhandel heeft de afgelopen decennia flink geïnvesteerd in consumentenkennis. In marketing. Dat heeft zich vertaald naar meer binding met de klant. Meer kennis over die klant. Tegelijkertijd is die klant mondiger geworden. Stelt eisen, is minder loyaal. Gevolg: ’vroeger’ was het een dozenschuiverij van fabrikant, via groothandel, naar detailhandel. Nu is het omgekeerd: de snel veranderende consumentenvraag moet telkens vertaald worden naar groothandel en fabrikant. In de praktijk blijken vooral de groothandels tussen wal en schip te geraken: het is lastig om die steeds maar wisselende wensen met de fabrikant te bespreken. Dus wat doet de detailhandel? Die praat zelf wel met de fabrikant, of erger: ze richten zelf een groothandel op om de fabrikant onder druk te zetten. Nog even, en de detaillisten gaan ‘t ook nog zelf fabriceren. Want ’t moet steeds sneller en goedkoper. Marketing rules.
En al die groothandels dan? Die verliezen steeds meer detaillisten als klant. Of werken voor steeds kleinere marges. Er moet wat gebeuren.
En wat er gaat gebeuren ligt voor de hand: want als er iemand is, die weet waar je de mosterd goedkoop kunt halen, dan is het wel een groothandel. En idem als het gaat om kennis van logistiek. En al die know how is bij uitstek geschikt om een webshop te runnen. Geen marketingkennis? Is overal te koop. En ik weet waarover ik schrijf: in mijn eigen klantenkring zitten al een paar groothandelaren, die zich via meerdere webshops op nieuwe markten storten. Met succes kan ik u verzekeren, want hun inkoop is goed geregeld.
Ik voorzie dus dat steeds meer groothandels een webshop starten om te overleven. Om zichzelf opnieuw uit te vinden. En omdat ze zoveel verschillende producten ‘doen’, zal het niet bij één shop blijven. Een beetje groothandel zal twintig, dertig shops gaan runnen. Product-markt combinaties, door sommige nieuwelingen ook wel long tailtjes genoemd.
Gaat u dat merken? Wat is uw tegenzet, als dit waarheid wordt? Er is trouwens nog wel een klein lichtpuntje voor u: groothandels zijn namelijk een beetje langzaam. Het duurt daar allemaal wat langer voordat de nieuwe werkelijkheid doordringt. Maar als ze eenmaal wakker worden …
Update: ik heb aan webshops, die ongeveer dezelfde artikelen verkopen, wel eens het volgende idee aangedragen: waarom beginnen jullie niet samen een soort inkoopcentrale / eigen groothandeltje? Die ook aan andere webshops kan leveren? Waarom allemaal dezelfde artikelen apart inkopen? Samen = meer korting. Kortom: wie vindt dit ook een goed idee? Mail me, of schrijf een reactie. Dan kunnen we kijken hoe we dat vorm gaan geven!
@Martin: Welkom in mijn wereld. De wereld van de grootste inkoop- en verkoopcombinatie van kantoorartikelen in de benelux. Genaamd Quantore Europe B.V.. Wij zitten met een kleine 850 'leden' of beter gezegd ondernemers rond de tafel om niet alleen betere inkoopcondities af te dwingen maar ook commerciële activiteiten op te tuigen. Zo regelen wij voor onze leden een groot deel van hun webshops (niche) maar ook andere (internet)marketing activiteiten. Echter centraal regelen is niet altijd even gemakkelijk. 850 verschillende meningen zullen we maar zeggen. Dus mijn advies, PAS OP anders zit je dadelijk uren te vergaderen die je net zo goed in andere zaken had kunnen steken.
Natuurlijk is assortiment en prijs belangrijk, maar bedenk ook eens andere mogelijkheden dan alleen die twee factoren waar groothandels mee voorop lopen. Wat dacht je van datapool's vol met teksten en beelden die jou als kleine ondernemer uren tijd kosten om te verzamelen? Dergelijk efficiëntie maken een groothandel ook een gevaar, alle webshops vanuit één systeem dat kan iedereen, maar met een datapool die door de leveranciers zelf wordt gevuld maak je wel een verschil. Of wat denk je van prijsafspraken met bedrijven als Kieskeurig.nl of Ebay/Marktplaats, of SEO/SEA bedrijven? Of bedrijven die e-mailmarketing, webanalytics verzorgen en keurmerken verstrekken zoals Thuiswinkel.org? Allemaal mogelijkheden die minder impact hebben op je bedrijfsvoering en waar je het toch eenvoudiger kunt winnen van de groothandels als het gaat om efficiëntie en kostenmanagement.
Als ik bij ons in de keuken kijk dan hebben wij het meest moeite met assortimenten. Wij hebben dan ook een kleine 26.000 artikelen op voorraad en nog een eens zo grote hoeveelheid aan artikelen die rechtstreeks uitgeleverd worden. Dit kost je een klein bataljon aan inkopers, verkopers, marketingmensen en service medewerkers om nog maar niet over onze voorraad uitleveringen te praten.
Mijn advies, ga samenwerken, maar zoek je branchegenoten in een vorm van vennootschap. Een inkoopcombinatie is zeker niet de oplossing voor alles.
Roland, ik snap je punt. Wees gerust: ik was zeker niet van plan een bedrijf ernaast te hobbyen. In �t blogje hierboven, en vooral in de update onderaan, stel ik aan �gelijkgestemden� voor om de inkooporders van elkaar te (laten) verzamelen, en om zo samen in te kopen. Gelijkgestemden zijn: webshops die min of meer dezelfde spullen inkopen voor verschillende doelgroepen, of min of meer verschillende spullen voor dezelfde doelgroep. Ik wil daarbij best tijdelijk als secretariaat optreden om die gelijkgestemden elkaar te laten vinden. Als ik nu om me heen kijk in ons fulfilment center, zie ik dat webshops ongeveer dezelfde spullen inkopen voor verschillende doelgroepen. Of verschillende dingen voor dezelfde doegroep. Ik zeg dan altijd: ga toch alsjeblieft elkaars spullen verkopen. Voordeel voor mij: minder voorraad. Voordeel voor inkopende webshop 1: meer inkoop, dus een hogere inkoopkorting. Plus meer omzet (via webshop 2). Voordeel voor webshop 2: geen inkoop, meer omzet. Een volgende stap kan dan zijn: Webshop 1 koopt ook in voor (�vreemde�) webshops 3, 4, 5 etc. Voordeel: nog meer inkoopkorting, ook voor zichzelf. En zie daar: een mini inkoopcentrale is geboren. Om dit soort inkooporders te bundelen, lijkt mij qua ICT een Excelletje voldoende. Het is wat gedoe, zeker. Maar wist je dat er zo�n 1.000 webwinkeltjes zijn die allemaal kleding verkopen? Waarvan 300 babykleding? En �t waarschijnlijk allemaal bij dezelfde 20 leveranciers inkopen? Alleen nog alle 300 apart van elkaar, helaas.
UPDATE: lees ook: �Op internet verschijnen er steeds meer webwinkels die zich richten op de verkoop van baby- en kinderkleding. In Nederland zijn er naar schatting zo'n 800 van deze winkels. Vrijwel zonder uitzondering zijn het vrouwen die de winkels draaiende houden.�In: Emerce http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2048877&WT.mc_id=nb
Update: lees 'Groothandels zien toekomst in internet' in http://www.itcommercie.nl/nieuws/id2509-Groothandels_zien_toekomst_in_internet.html