Twinkle | Digital Commerce

Nieuw advertentieplatform Yahoo! gelanceerd

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:28

internet-zoek-grootHet nieuwe advertentieplatform van Yahoo! - 'New Sponsored Search Advertising'- is nu ook live in Europa. 'Belangrijkste wijziging ten opzichte van ons eerdere advertentiesysteem is de snelheid waarop campagnes nu geplaatst kunnen worden', licht managing director Pepijn Breijder toe. Het nieuwe platform voor sponsored search, dat eerder de projectnaam Panama kreeg, liet langer op zich wachten dan gepland. 'We hebben geleerd van de ervaringen in de Verenigde Staten', aldus Breijder.

Europa
De lancering van het platform stond gepland voor eind 2006, maar is dus vandaag in Europa uitgerold. Ook Yahoo! Nederland is vandaag begonnen met de migratie van adverteerders naar het nieuwe platform. 'Wij verwachten dat dit probleemloos zal verlopen', meldt Breijder. Hij baseert dit op basis van de ervaringen in de Verenigde Staten en Azië, waar het advertentiesysteem al eerder werd uitgerold. Om de upgrade naar het nieuwe systeem soepel te laten verlopen voor de Nederlandse klanten, voert Yahoo! dit gefaseerd en per branche uit. Rond augustus moeten alle adverteerders de overstap hebben gemaakt.

Snelle campagnes
Het advertentiesysteem is zo ontworpen dat marketeers hun campagnes beter kunnen beheren zodat zij een groter rendement op hun investeringen in search advertising bereiken, meldt de organisatie. 'In het verleden moest de campagne nog door Yahoo! gecheckt worden. Dit hebben we nu geautomatiseerd. Daardoor kan een campagne in plaats van in drie dagen al binnen een aantal minuten van start gaan', verduidelijkt Breijder. De beoordeling van de kwaliteit van de campagne wordt kenbaar gemaakt aan de adverteerder. Breijder: 'We hebben een open platform, een visuele kwaliteitsindex.' Het is mogelijk campagnes tussentijds te pauzeren en later te hervatten, zonder positieverlies. Verder geeft Yahoo ook prognoses over het aantal te verwachten nieuwe bezoekers die een adverteerder per dag op zijn site kan verwachten en hoeveel extra bezoekers ze kunnen verwachten als ze de marketingbestedingen opschroeven.

Toekomst
Volgens Breijder vertegenwoordigt deze nieuwe advertentietechnologie een belangrijke stap in de continue inspanningen om waarde te creëren voor adverteerders. 'Daarbij wordt de deur open gezet naar de toekomst. Dit platform is geheel in lijn ontwikkeld met de behoeften van adverteerders van vandaag maar is eveneens toekomstbestendig waar het gaat om adverteren via social media en op allerlei mobiele applicaties die in de toekomst een rol zullen gaan spelen.'

Google AdWords
Het platform van Yahoo! wordt door velen gezien als de concurrent voor Google's AdWords. Net als bij Google AdWords kunnen adverteerders trefwoorden verbinden aan tekstadvertenties. Zodra een zoekmachinegebruiker een zoekopdracht geeft, krijgt hij aan de hand van de trefwoorden inhoudelijk relevante advertenties in de marge van de zoekresultaten te zien. Ook nieuw bij Yahoo!'s adverteerplatform is dat het systeem automatisch uit verschillende advertenties bepaalt welke het effectiefst is; na verloop van tijd verschijnt die advertentie het vaakst. Yahoo! werkt samen met een aantal andere zoekmachinesites. Google heeft veruit het grootste bereik, maar door de samenwerking met partnersites zou Yahoo! een bereik hebben van iets minder dan 70 procent. De meeste kliks worden via partnersites gerealiseerd. Yahoo werkt, in tegenstelling tot Google's AdSense, met een selectieve groep partnersites.