Twinkle | Digital Commerce

Consument vertrouwt vergelijkingssites

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:02

Twee derde van de Nederlanders maakt weleens gebruik van vergelijkingssites. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Retail van TNS NIPO.

Populairst
De onderzoekresultaten zijn gepubliceerd in het jongste nummer van Twinkle (nummer 3-2007)  Kieskeurig.nl blijkt de populairste vergelijkingssite (67 procent heeft hier weleens van gehoord 53 procent heeft er weleens gebruik van gemaakt). Andere veelbezochte vergelijkingssites zijn die van de Consumentenbond (respectievelijk 60 procent en 38 procent) en Vergelijk.nl (40 procent en 27 procent).Waarom iemand voor een bepaalde vergelijkingssite kiest, verschilt van site tot site.

 Mening
De mening van gebruikers wordt vaak als een pluspunt gezien. Meer dan de helft hecht meer waarde aan de mening van de gewone consument, dan aan het oordeel van een professionele recensent (58 procent). Slechts één op de vijf (19 procent) Nederlanders neemt informatie van een professionele recensent serieuzer dan de beoordeling van een gewone consument.

Veel twijfel aan de informatie op de sites is er over het algemeen niet. Een minderheid twijfelt aan de betrouwbaarheid (29 procent), onafhankelijkheid (35 procent) en de actualiteit (36 procent) van de informatie op de sites.