Twinkle | Digital Commerce

'Winkelier met informatieve website is een dief van zijn eigen portemonnee'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:07

Het berichtje dook gisteren al overal op: 'Winkelier met informatieve website is een dief van zijn eigen portemonnee'. Promovendus Marije Teerling ontdekte dat een informatieve website voor consumenten een negatieve invloed heeft op het koopgedrag. Een goede, informatieve website verbetert de perceptie van de klant ten opzichte van de winkel. De keerzijde van een aansprekende site is echter dat de noodzaak om de winkel te bezoeken afneemt. Teerling: 'Bij zo’n tachtig procent van de klanten neemt het aantal koopbezoeken af en daarmee dus ook het aantal impulsieve aankopen. Ondanks dat men de site én de winkel positief waardeert.'

Behalve dat het niet echt nieuws lijkt, misschien zelfs gewoon voor de hand liggend, blinkt het onderzoek ook niet uit in diepgravendheid. Teerling voerde haar onderzoek uit in samenwerking met een (1!) Nederlandse detaillist met 58 warenhuizen in de grootstedelijke gebieden. Drie maanden na het lanceren van hun informatieve website is een enquête gehouden onder gebruikers van deze site. Een jaar later is dit opnieuw gedaan. Daarnaast zijn klantgegevens verzameld met betrekking tot de aankopen in de winkel, de percepties van klanten en het (be)zoekgedrag op de website.