Twinkle | Digital Commerce

Consument ergert zich aan lokkertjes

2017-11-11
  • 0:49

Consumenten ergeren zich aan de zogenaamde 'lokkertjes'. De scherpgeprijste aanbiedingen komen als ergenis nummer 1 naar voren als het gaat om wat consumenten als oneerlijke handelspraktijken ervaren.

De aanbiedingen moeten mensen naar de winkel halen, maar zijn vervolgens niet verkrijgbaar. Dat is voor consumenten een doorn in het oog. In februari hebben 580 consumenten op de website van de Consumentenbond hun klachten gemeld. Ruim 1500 in hun ogen oneerlijke handelspraktijken kwamen daaruit naar voren. De lokkertjes die niet aanwezig zijn worden het meest genoemd (13 procent), gevolgd door 'gratis’ producten waarvoor uiteindelijk toch betaald moet worden (7 procent). Als derde punt komt misleiding over de beschikbaarheid van een product (6 procent) naar voren.

Naar aanleiding van de uitkomsten gaat de Consumentenbond de Tweede Kamer oproepen het wetsvoorstel Oneerlijke Handelspraktijken snel te behandelen. De wet biedt consumenten een betere bescherming, meent de bond. De  Consumentenautoriteit is beoogd toezichthouder.