Twinkle | Digital Commerce

Weinig mobiele websites in Nederland

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:44

Internetadviesbureau Jungle Rating heeft in februari 2007 onderzoek gedaan naar het aanbod van mobiele websites in Nederland. Slechts 13 procent van de onderzochte websites biedt een mobiele variant. Deze sites richten zich op vooral internetbankieren en actualiteiten. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 53 banken, verzekeraars, webshops en uitgevers.

13 procent van de onderzochte websites blijkt een mobiele variant aan te bieden. Van de Nederlandse grootbanken bieden alleen ABN AMRO, Rabobank en SNS Bank een mobiele website. Geen van de onderzochte verzekeraars en webshops biedt nog een mobiele website. Interessant is dat Neckermann.com en Otto voor de Duitse consument wel een mobiele shoppingsite aanbieden, maar nog niet de Nederlandse consument bedienen. Van de 12 onderzochte publishing-websites bieden De Volkskrant, NRC, De Telegraaf en Nu.nl een mobiele website. Het aanbod van mobiele internetsites in Nederland blijkt met 13 procent dus nog beperkt.

Mobiele sites beperken zich tot actualiteiten en mobiel bankieren
33 procent van de Nederlandse mobiele bellers maakt reeds gebruik van mobiel internet (HotSMS, 2006). Daarbij komt dat mobiele internetters het platform steeds breder gebruiken. Toch blijken de onderzochte internetsites zich alleen te richten op het bieden van nieuws en internetbankieren. Dit biedt kansen voor verkoopgerichte en lead genererende websites. 'De mobiele consument kan nog nergens terecht voor het afsluiten van een simpele reisverzekering of de aanschaf van een boek of cd', aldus Tim Besselink, consultant bij Jungle Rating.

Toegankelijkheid mobiel internet verbetert
De belemmeringen bij mobiele websites zijn de schermgrootte, de hoge kosten voor mobiel internetten, de verbindingssnelheid en gebrek aan standaardisatie in browsers en url’s. Dit stond tot dusverre de groei in het gebruik van mobiel internet in de weg. Ontwikkelingen volgen elkaar echter in hoog tempo op. Telecomproviders bieden steeds vaker abonnementen met onbeperkt internet tegen een vast bedrag. Schermen worden snel groter (zie bijvoorbeeld Apple’s iPhone). Bovendien zijn er initiatieven van het internationale dotMobi om tot meer standaardisering in url’s en inrichting van sites te komen. Ook het Nederlandse Open Mobiel Internet (waar onder andere ABN AMRO, ANWB, De Telegraaf en Rabobank aan deelnemen) werkt aan standaarden om mobiel internet beter toegankelijk te maken.