Twinkle | Digital Commerce

'Uptime iDeal bij alle banken 99 procent'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:12

Webretailer Central Point uit in het februarinummer van RetailPartner zijn zorgen over de bereikbaarheid van iDeal. 'Wij leven van de beschikbaarheid van iDeal', aldus Sebastiaan Hooft van Central Point.

Begin november kampte iDeal meerdere keren met storing. Precies in de periode dat Currence het beheer van de online betaalmethode van de banken overnam. Dat is echter toeval, benadrukt Eric Tak, product manager cards bij Currence. 'Operationeel spelen wij als merk maar een beperkte rol', zegt Tak. Hij geeft aan afhankelijk te zijn van de uptime van de banken.

Currence wil dat iDeal tussen zeven uur 's ochtends en één uur 's nachts bij alle banken een uptime van 99 procent behaald. Daarnaast wil het meer bekendheid creëeren voor de betaalmethode. Die is bij actieve internetters volgens Tak nu 35 procent. 'En dat kan wel wat hoger.'

Van Hooft hoopt ook dat de bekendheid van iDeal snel toe zal nemen. 'Als ik de introductie van iDeal vergelijk met de introductie van pinnen vind ik die bij iDeal maar beperkt', aldus de webretailer in RetailPartner. Currence wil binnen vijf jaar een marktaandeel van 50 procent behalen in b2c-transacties. In 2006 werd 4,5 miljoen keer met iDeal betaald. Dit zal in 2007 naar verwachting verdriedubbelen, aldus Tak.