Nederlanders spenderen 20 procent van hun 'mediatijd' online, dat stelt Interview NSS na onderzoek onder 1200 Nederlanders van 15 jaar en ouder. Na televisie en radio is internet hiermee het meest gebruikte medium. Bij jongeren komt internet op de eerste plaats. Van alle tijd die beschikbaar is voor media wordt 43 procent online doorgebracht.
Mediaconsumptie
Het jaarlijkse IAB Mediaconsumptieonderzoek laat zien dat men in 2006 gemiddeld 62 minuten per dag aan internet besteedt. Online telefoneren en bankieren zijn ten opzichte van voorgaande jaren het meest gestegen. Het populairst zijn nog altijd surfen (22 minuten), e-mailen (21 minuten) en chatten (13 minuten).
Convergentie
Volgens IAB-voorzitter Marco Derksen is één van de meest interessante uitkomsten van dit onderzoek het gegeven dat er sprake is van convergentie van mediaconsumptie. 'Zo blijkt bijvoorbeeld dat een derde wel eens via internet naar de radio luistert. In 2005 was dat nog een kwart, een flinke stijging dus. Dat geldt ook voor het telefoneren via internet, dat steeg van 8 procent naar 25 procent in een jaar tijd en blijkt vooral onder vrouwen erg populair! '
Toekomst
Ook het tv-kijken via internet steeg sterk: van 7 procent naar 16 procent. Binnen de groei van breedbandaansluitingen zit een bovengemiddelde groei van 50-plussers. Tweederde van de respondenten denkt dat internet het medium van de toekomst is. Daarnaast is 63 procent het eens met de stelling dat internet de aantrekkelijke elementen van veel verschillende media met elkaar combineert. Bijna de helft oriënteert zich via internet op aan te schaffen producten.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Advertising Bureau Nederland
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Steeds meer convergentie van mediaconsumptie'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.