Karlstadt Quelle gaat zich nog meer op internet focussen. In het kader van de reorganisatie van de onderneming gaat de grootste postorderaar van Duitsland zich meer richten op e-commerce, met onder andere Web 2.0-elementen, een vijfmaal zo groot assortiment en meerdere nieuwe samenwerkingspartners. De nieuwe richting zorgt voor een compleet andere bedrijfsvoering van Karlstadt Quelle. Zelfs de verkoop van Neckermann is niet uitgesloten, werd al eerder bekend.
Internetaandeel
‘Wij willen de online verkoop van Quelle volledig uitbouwen’, zegt e-commerce manager Nicole Enzesberger. ‘Het internetaandeel van de omzet van Quelle moet van 38 procent stijgen tot 45 procent aan het einde van volgend jaar.’
Doelgroep van de onderneming zijn 30- tot 40-jarigen met twee kinderen. Volgens Quelle is dat ‘de familie die midden in de maatschappij staat.’ ‘Onze marktstrategie is vooral op de vrouwen in deze doelgroep gericht’, zegt Enzesberger.
Live chat
Sinds begin deze maand heeft Quelle een ‘E-Magazin’, met daarin commentaar en artikelen. Ook test de onderneming deze maand de live chat. ‘Tijdens het aankoopproces kunnen onze callcenter agents vragen beantwoorden. In januari bekijken we of we de live chat behouden.’ In het eerste kwartaal van komend jaar wil Quelle de klanten de mogelijkheid bieden recensies van artikelen te lezen en zelf ook te plaatsen.
Maar de postorderaar richt zich niet alleen op nieuwe features voor de website. Ook wil het het assortiment verder uitbreiden. Binnen een jaar wil Quelle één miljoen producten aanbieden, onder andere door samenwerking met andere partijen.
Reorganisatie
Eerder werd ook bekend dat Quelle zich ook op Teleshopping gaat richten, en dat Neckermann naar de beurs gaat of verkocht wordt. En het concern stoot het eerder gesaneerde Service Group af. Veertien callcenters, vijf logistieke standplaatsen en IT-dienstverlening, goed voor meer dan 10.000 arbeidsplaatsen, gaan daarbij verloren. Quelle en Neckermann zijn de nummer 1 en 3 in Duitsland. Het concern gaat zich richten op marktleider Quelle om het uit te bouwen tot een multichannel-onderneming. De reorganisatie heeft ook gevolgen voor de rest van Europa. Zo richt het zich nu voornamelijk op Midden- en Oost-Europa. Ook gaat het, in navolging op concurrent Otto, de Russische markt op.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Quelle focust zich op e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.