Twinkle | Digital Commerce

Toets op kredietwaardigheid en tel uit uw winst!

2017-05-26
  • 3:33

Webwinkels laten omzet liggen

Om beter inzicht te krijgen in het huidige kredietmanagement van online-thuiswinkels én de ontwikkelingen op dit gebied, zette EDR Credit Services een onderzoek op. De uitkomst mag gerust onthutsend worden genoemd: webwinkels maken slechts in beperkte mate gebruik van gestructureerd acceptatiebeleid. Hierdoor lopen ze een verhoogd risico op wanbetaling.

Tekst: EDR Credit Services / Marieke Verdonk

De thuiswinkelmarkt is een jonge markt, dat laat ook dit onderzoek weer zien: 56 procent van de respondenten bestaat minder dan vijf jaar. Organisaties met een langere historie hebben een hoger aantal vaste bezoekers. Ze leveren vaak op rekening en hebben in grotere mate een acceptatie-, beheer- en incassobeleid. Dit doen ze bewust, omdat ze zo omzetkansen creëren.

Kredietwaardigheid

Relatief gezien maken nog weinig webwinkels gebruik van acceptatiebeleid. Slechts weinig bedrijven kunnen of willen aangeven wat hun betalingsconditie, gemiddelde betaaltermijn of percentage afschrijvingen is. Vaste ofwel terugkerende klanten worden alleen gemonitord op basis van het historische betaalgedrag. Slechts 38 procent van de online-thuiswinkels toetst nieuwe klanten op kredietwaardigheid. Dit percentage is veel hoger bij bedrijven die op rekening leveren (66 procent). Van de bedrijven die een acceptatiebeleid hanteren wijst een derde meer dan 10 procent van de klanten af. Een vijfde wijst 1 tot 5 procent af. De gevolgen van een slecht of ontbrekend acceptatiebeleid zijn zichtbaar in de afschrijvingen: 7 procent van de bedrijven schrijft tussen de 6 en 10 procent per jaar als oninbaar af. Dit is erg veel; bij organisaties met een acceptatiebeleid is dit gemiddeld 2,4 procent.

Betaalmethodes

De meest gebruikte betaalmethodes zijn: iDeal, creditcard, rembours of vooruitbetaling. PayPal wordt het minst gebruikt, gevolgd door 'op rekening'. Via iDeal wordt de klant doorverbonden naar het internetbankiersysteem van de eigen bank. Mogelijkerwijs is deze vertrouwde omgeving voor de klant een belangrijk aspect bij het doen van een online-aankoop. Het gebruik van escrowservices (betaling via derden) biedt volgens de respondenten nog nauwelijks toegevoegde waarde. Bovendien kenden relatief veel respondenten deze mogelijkheid (nog) niet. Het factureren via e-mail, oftewel het e-billing, wordt wel gezien als een (toekomstige) oplossing. Opvallend is dat 52 procent van de respondenten creditcardbetalingen niet als een toekomstige oplossing ziet.

Aanbevelingen

Als thuiswinkels actief willen doorgroeien is het, gebaseerd op de feiten uit het onderzoek, aan te raden om op rekening te leveren en een manier te vinden om wanbetalers uit te sluiten. Een goede hulp hierbij kan een geïntegreerde internetoplossing zijn, die wanbetalers 'real-time' signaleert en het aanbod van betalingsmogelijkheden aanpast aan het risicoprofiel van de toekomstige klant. Zo kan het aantal afwijzingen tot nul dalen en is het eenvoudiger om het marktaandeel te vergroten.

Naarmate een thuiswinkel langer actief is, beschikt het over een schat aan informatie over de doelgroep. Door deze kennis te delen en scoringsmodellen te ontwikkelen, kan deze informatie intelligent worden gemaakt en veilig beschikbaar worden gesteld aan andere thuiswinkels. Zo profiteert de branche op termijn van een toename in kwaliteit.

Ook kan 'real-time' een check op het juiste adres plaatsvinden. De gegevens die tijdens het acceptatietraject worden ontvangen en bewaard, kunnen vervolgens de te nemen acties in het beheertraject bepalen. Zo kan de webwinkelier op termijn meer en meer betrouwbare en onderbouwde beslissingen nemen.

Webwinkels kunnen verder oninbare vorderingen blijven bewaken. Als op basis van de data uit de thuiswinkeldatabank blijkt dat de verhaalspositie is verbeterd, kan de webwinkelier de vordering alsnog in behandeling laten nemen.

EDR Credit Services

EDR Credit Services is een fullservice creditmanagementorganisatie en is leverancier van consumenteninformatie. Als enige speler in Nederland levert EDR krediet- en verhaalsinformatie van zowel consumenten als bedrijven. In elke fase van het debiteurenproces - van accepteren tot en met incasseren - zijn oplossingen ontwikkeld om kredietrisico's te helpen beheersen en reduceren. EDR Credit Services bestaat sinds 1992 en heeft 160 medewerkers die voor ruim 1.000 opdrachtgevers werken. Deze bevinden zich in diverse branches zoals kredietverlening, (auto)lease, telecom, energie, zorg, transport, thuiswinkels, overheid en gerechtsdeurwaarders.

Rapport

Het onderzoek - te downloaden via www.edrcreditservices.nl - is gehouden onder een representatief aantal organisaties (68) binnen de thuiswinkelbranche. De organisaties zijn geselecteerd op omvang en ouderdom, zodat er een goede mix van grote, kleine, jongere en oudere bedrijven ontstond. Ook is er een grote diversiteit aan branches benaderd - van grote online-reisorganisaties tot net gestarte online-speelgoedwinkels. De dataverzameling heeft via een telefonische enquête plaatsgevonden. Daarbij werden financieel verantwoordelijken ondervraagd, voornamelijk de financiële directie, financiële managers, creditmanagers, en hoofden van de financiële administratie.

De enquête bevatte 28 vragen ingedeeld in vijf categorieën: algemene gegevens, type klanten, betaalmethodieken, acceptatiebeleid en  betalingsproblematiek.

Clicks

www.edrcreditservices.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2006