Twinkle | Digital Commerce

'Rijk internet' verandert online winkelen drastisch

2017-05-26
  • 2:59

Tekst: Joe Chung (E-Commerce Times)

Vertaling: Anneloes van Gaalen

Vertrouwen is te definiëren als het resultaat van de opeenstapeling van (goede) ervaringen. Belangrijke verbeteringen in de online ervaring zullen dus leiden tot een verhoging van dat vertrouwen. We zitten nu midden in een enorme verschuiving in de manier waarop gebruikers werken met het web; een verschuiving die uitsluitend gedreven wordt door het verbeteren van de ervaring van de klant.

Google Maps is een eenvoudig en elegant voorbeeld van de volgende generatie van webtoepassingen. Google Maps heeft de standaard voor de online kaart van tien jaar geleden genomen, toen je nog pagina voor pagina browste, en dat omgezet in een vloeiende, paginaloze ontdekkingsreis. Het beste aan Google Maps is dat het zo verrassend “on-webbig” is: als je ronddoolt over de kaart, kun je die kaart eenvoudig met je muis vastpakken en rond sleuren om meer te zien. Probeer het eens!

Handel gebaseerd op rich media internet

Google Maps  is een voorbeeld van een AJAX RIA (Asynchronous Javascript And XML Rich Internet Application), dat zijn toverkunsten vertoont door een deel van het programma rechtstreeks binnen de webbrowser uit te voeren. Het tegenovergestelde dus van traditioneel gebruik van het web, waarbij alle bewerkingen plaats vinden op een verre server, net zoals bij een mainframe. RIA's zijn meer responsief en interactief, omdat ze niet op een server hoeven te wachten aan de andere kant van de wereld om de volgende pagina op te bouwen.

Kijken, niet kopen

Tot nu toe worden AJAX en RIA bij de online verkoop alleen gebruikt bij de marketing via microsites, gewoonlijk gebouwd op Macromedia Flash, wat klanten de gelegenheid geeft om een nieuw product te onderzoeken, maar niet om het te kopen. Een andere toepassing is de 'geleide verkoop' waarbij wat extra hulp wordt geboden bij het kiezen van het juiste product. Maar naarmate de technologie volwassen wordt, legt een nieuwe generatie softwareontwikkelaars zich toe op het bouwen van Rich Internet Commerce-toepassingen (RIC). Systemen als 'ingebouwde' winkelwagentjes en kassa’s zijn bijvoorbeeld al beschikbaar. Een bedrijf als Allurent  ontwikkelt RIC-toepassingen die zich richten op de volledige cyclus van het online winkelen.

Tegelijkertijd zijn softwareontwikkelaars Scene7RichFX en My Virtual Model, RIA's aan het ontwikkelen die klanten helpen om de producten te 'zien' en 'aan te raken', waarbij zij gebruik maken van de rich media-mogelijkheden die RIA en breedband bieden. Deze producten hebben allemaal hetzelfde doel: het winkelend publiek meer macht geven door de interactieve computer te brengen naar de plaats waar het thuishoort – binnen handbereik en rechtstreeks onder hun vingers.

De toekomst

De tijd van een website als statische brokken tekst en beelden, die telkens met één pagina tegelijk worden opgediend, lijkt voorbij. In plaats van een doolhof van kamers en deuren, zal het winkelend publiek een vloeiende, open en geanimeerde virtuele ruimte kunnen verkennen, gevuld met kunstzinnig en uitnodigend opgestelde koopwaar. Online winkels zullen in de toekomst ook gevuld zijn met het element dat opvallend ontbreekt in de huidige ervaring, namelijk de aanwezigheid van andere winkelende mensen. Een fysieke winkel zou vreemd en koud aandoen als andere klanten en verkopers op mysterieuze wijze zouden zijn verdwenen. Op dezelfde manier is winkelen online veel leuker en opwindender als je vrienden er ook bij kunnen zijn.

Uiteindelijk zal de verandering van online winkels van paginalange doolhoven naar paginaloze RIC-toepassingen het mogelijk maken dat elke schakel in de ketting van klantervaringen een goed resultaat zal opleveren. Zij zullen een nieuw niveau van vertrouwen mogelijk maken en een doorbraak veroorzaken in succesvolle transacties.

De voorbeelden uit dit artikel zijn Amerikaans. Heeft u voorbeelden van Nederlandse sites, webwinkels of softwareontwikkelaars die voortvarend met RIA's of RIC's aan de slag zijn gegaan?