Twinkle | Digital Commerce

Nationaal Consumenten Bestand

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:04

Cendris heeft een Nationaal Consumenten Bestand (NCB) gemaakt. Dit bestand is gebouwd met gebruik van diverse databronnen en bevat 18 miljoen consumentenadressen.

Daarnaast beschikt Cendris over 1,6 miljoen zakelijke adressen en aanvullende kenmerken. Met het bestand  zouden organisaties de kwaliteit van hun klantgegevens verhogen.

Databronnen

Bij de samenstelling is gebruik gemaakt van diverse databronnen, waaronder die van Sanoma, GoudenGids, Telegraaf Tijdschriften Groep en TPG Post en de al aanwezige doelgroepbestanden zoals DMdata en Verhuisdata.

‘Doordat de kwaliteit van de naam en adresgegevens substantieel is toegenomen, kan een hoger bereik van klanten gegenereerd worden. Daarnaast zijn meer doelgroepinformatie, betere cross relaties, meer geschoonde klantrecords, en meer "teruggevonden" verhuizende consumenten met opeenvolgende verhuisbewegingen enkele van de voordelen'; vertelt Bart van Bommel van Cendris. 'Met het Nationaal Consumenten Bestand kan Cendris 10 procent meer consumenten ‘matchen’ en vervolgens opschonen en verrijken met nieuwe kenmerken of profielinformatie.'

Consument bereiken

Volgens Cendris hebben steeds meer bedrijven die database en direct marketing inzetten moeite de consument te bereiken. Kwalitatief slechte klantgegevens kosten tijd en geld. 'Het belangrijkste achterliggende probleem voor database en direct marketing gerichte bedrijven is de verandering in 1-op-1 bereikmogelijkheden van consumenten. Consumenten maken nieuwe keuzes om zich niet of via beperkte communicatiekanalen zoals post, telefoon, SMS en e-mail bereikbaar te zijn voor commerciële aanbiedingen', meent de organisatie.