Twinkle | Digital Commerce

Klikken op zoekresultaten niet zonder gevaar

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:10

Het klikken op zoekresultaten is niet zonder gevaar.   Zo kan kan er bijvoorbeeld via een zoekresultaat spyware gedownload worden of computervirussen geactiveerd. Dat zeggen de onderzoekers van McAfee. Ze concludeerden dit nadat ze van alle grote zoekmachines met een populaire zoekterm een gevaarlijke link in de zoekresultaten aantroffen. Er werd onder andere gezocht op ‘gratis screensavers’, ‘digitale muziek’, ‘populaire software’, ‘games’, ‘films’ en ‘artiesten’. Bij maar liefst 72 procent leverde de zoekopdracht bij de zoekresultaten een ‘gevaarlijke’ site op.

Uit het onderzoek blijkt dat gesponsorde resultaten en pay-per-click advertenties twee tot vier keer zo vaak gevaarlijke sites opleveren dan reguliere zoekresultaten. Gemiddeld werd 8,5 procent van de gesponsorde zoekresultaten als gevaarlijk beoordeeld, tegenover 3,1 procent van de reguliere zoekresultaten.

Het onderzoek heeft op 1400 populaire zoektermen gezocht en bekeek de eerste vijf pagina’s zoekresultaten. Er werd gezocht in Google, Yahoo!, MSN, AOL Search en Ask.com. De gesponsorde en reguliere zoekresultaten zijn vergeleken met de database van onveilige sites van SiteAdvisor.  

SiteAdvisor concludeerde dat Ask.com  het hoogte percentage onveilige resultaten heeft, namelijk 6,1 procent. MSN was van de onderzochte zoekmachines de veiligste, met 3,9 procent onveilige zoekresultaten.

Uit het onderzoek van McAfee blijkt dat Amerikaanse consumenten via zoekmachines 285 miljoen clicks op riskante sites maken. Het onderzoek stelt dat vooral het klikken op advertenties in zoekmachines niet zonder risico is.

 

(16 mei 2006)