Twinkle | Digital Commerce

Samenwerking Hallmark.com en Greetz

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:46

Het Nederlandse Greetz gaat samenwerken met Hallmark.com. Via Greetz kun je online kaarten uitzoeken, en vervolgens worden echte kaarten verstuurd. Samen met Hallmark.com, het online onderdeel van de marktleider in de wenskaartenmarkt wil de organisatie uiteindelijk ‘worldwide one day delivery’ realiseren.

Via Hallmark was het al mogelijk echte wenskaarten te versturen via internet, maar deze konden niet gepersonaliseerd worden. Dat kan met de samenwerking met Greetz nu wel.

Op zoek naar e-business mogelijkheden

In de VS heeft Hallmark zo’n 140 miljoen online bezoekers, die ondermeer e-cards versturen via Hallmark.com. Greetz werkt sinds 2004 al samen met Hallmark Benelux, maar in de VS was over die samenwerking op dat moment nog niets bekend. Ondertussen werd gezocht naar e-business mogelijkheden om de markt van wenskaarten verder te kunnen vergroten. Aan die zoektocht komt met de nieuwe samenwerking een eind: binnenkort maken twee miljoen Amerikanen kennis met de Nederlandse innovatie.

Greetz verheugt zich op de samenwerking. 'We zijn ontzettend trots op de interesse vanuit Hallmark,' aldus directeur Johan van Vulpen. 'We beginnen met een pilot onder maar liefst twee miljoen bezoekers van Hallmark.com, waarin we het Greetz-concept verfijnen op basis van de overeenkomsten en verschillen in Amerika en Nederland. We verwachten binnen afzienbare tijd klaar te zijn voor wereldwijde uitrol.'

Nederland op derde plaats met kaarten versturen

Nederlanders sturen in vergelijking met de rest van de wereld veel kaarten, namelijk 25 per jaar per hoofd van de bevolking. Daarmee komt ons land op de derde plaats van de wereldranglijst. Alleen Engeland en de Verenigde Staten blijven ons voor met respectievelijk 60 en 36 kaarten per jaar.

‘Greetz heeft een nieuwe manier van kaarten sturen bedacht. Een echte innovatie die de wenskaartenmarkt in lange tijd niet heeft gehad,’ zegt Rik Spanjersberg, e-business manager Hallmark Continental Europe. ‘Onze gezamenlijke kennis van de wenskaartenmarkt en de technologische know how van Greetz maken een sterke propositie, die nu al goed wordt ontvangen in België in Nederland. Het is fascinerend dat de service ook gretig wordt gebruikt in andere landen waar Nederlands wordt gesproken, zoals Curaçao. Grenzen vervagen met internet, en dat zie je nu duidelijk terugkomen.’