Twinkle | Digital Commerce

Zoekmachinemarketing loont

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:11

Marketeers weten al langer dat het belangrijk is om hoog in de zoekresultaten te komen. Een recent onderzoek van Jupiter Research toont aan dat dat belang alleen maar groeit. 36 procent van de gebruikers van zoekmachines gelooft dat organisaties die hoog in de zoekresultaten staan de topbedrijven zijn in hun branche. In 2002 was 33 procent. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 62 procent van de 'zoekers' op een zoekresultaat op de eerste pagina klikt en 90 procent niet verder gaat dan drie pagina's. In 2002 was dat respectievelijk 48 en 81 procent.

Als ze op de eerste pagina niet hebben gevonden waar ze naar zochten probeert 41 procent een andere zoekmachine of een andere zoekterm. In 2002 was dat nog 28 procent. En 88 procent verandert van zoekmachine of -term als ze niet binnen drie pagina's de juiste link hebben gevonden.

Het is duidelijk dat het belang van een hoge ranking de laatste jaren is toegenomen', zegt  Robert Murray, iProspect-president. 'Je site niet op de een van de eerste drie pagina's van de zoekresultaten hebben staan, is hetzelfde als een billboard in het bos zetten.'

Jupiter Research heeft voor het onderzoek in januari van dit jaar 2.369 mensen van het Ipsos U.S. online consumentenpanel ondervraagd. Het hele onderzoek: iProspect Search Engine User Behavior Study.