Twinkle | Digital Commerce

BinckBank beste online broker

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:14

BeursBulletin heeft de Nederlandse online brokers met elkaar vergeleken. In dit uitvoerige onderzoek is gebruikgemaakt van acht objectieve beoordelingscriteria die voor de belegger van groot belang zijn. Zowel brokers als de beleggers hebben baat bij dit vergelijkend onderzoek, want op dit moment beleggen maar liefst 550.000 van de 1,4 miljoen huishoudens via internet.

Het onderzoek levert de volgende ranglijst op:

BinckBank (9,3);

Alex Beleggersbank (8,9);

Rabobank (7,4);

SNS Bank (7,2)

ABN Amro (7,2);

Postbank (7,1);

ING Bank (6,8);

Fortis Bank (5,3).

BinckBank scoort uitstekend op de prijs per order en verschaft de belegger zeer goede beleggingsinformatie. De broker timmert al ruim vijf jaar stevig aan de weg en zag dit het afgelopen jaar beloond met een spectaculaire groei van het aantal beleggende klanten van 20.000 in januari naar ruim 30.000 in oktober. BinckBank heeft een minder hoge score op de onderdelen klantenservice en gebruiksvriendelijkheid. De website van BinckBank is uitstekend te bereiken, wat van groot belang is voor actieve beleggers.

Alex Beleggersbank scoort op een aantal onderdelen iets lager dan BinckBank. Wat de transactiekosten betreft, is Alex niet de allergoedkoopste. Daarnaast kan de gebruiksvriendelijkheid van de website en de geboden beleggingsinformatie worden verbeterd. Het aantal klanten van Alex groeide in het afgelopen jaar van 82.000 naar 87.500. Op de derde plaats komt Rabobank die vooral de prijs en beleggingsinformatie kan verbeteren. SNS Bank heeft op veel fronten een lagere score, waarbij de prijs per order de grootste schade veroorzaakt. ABN Amro heeft eveneens een hoge prijs per order, maar ook de geboden beleggingsinformatie is voor verbetering vatbaar. Postbank doet er alles aan om de goedkoopste te willen zijn, maar dat gaat ten koste van de service en de geboden informatie. Opvallend negatief is dat de afdeling klantenservice van Postbank verwijst naar een betaald telefoonnummer. ING Bank belandt boven de laatste plaats met een goede uptime, maar met een hoge prijs per order. Fortis Bank belandde op de laatste plaats en heeft nog zeer veel te verbeteren. Deze grootbank blinkt momenteel op geen enkel hoofdcriterium uit.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek is gebaseerd op zowel de wensen en eisen van de ‘actieve’ als de ‘passievere’ belegger. Onder actieve belegger wordt verstaan een belegger die meer dan 250 beleggingstransacties per jaar via internet verricht. In de vergelijkingen is uitgegaan van een belegd vermogen van gemiddeld € 20.000 en transacties met een waarde van € 5.000. Het veldwerk is verricht in de periode van september 2005 tot en met december 2005. In het onderzoek zijn aanbieders van online effectendiensten beoordeeld op de volgende acht hoofdcriteria:

1.           uptime;

2.           prijs per order;

3.           snelheid van de website;

4.           handelsmogelijkheden;

5.           compleetheid van de informatie op de website;

6.           gebruiksvriendelijkheid van de website;

7.           kwaliteit van de klantenservice;

8.           voortraject.