Twinkle | Digital Commerce

PayPal met incheckfunctionaliteit naar Nederland

2017-10-05
180101
  • 2:25

PayPal wil in de loop van dit jaar mobiele incheckfunctionaliteit voor winkels introduceren in Nederland. Dat vertelde general manager Benelux Eelco van Wijk vanochtend op het Online Betaal Congres in Houten. PayPal ziet ook veel toekomst in beacons om klanten in de winkel te volgen.

PayPal CheckIn wordt sinds afgelopen najaar getest in Duitsland. ‘Met de functionaliteit zegt de klant feitelijk twee dingen tegen de winkelier’ legde Van Wijk uit. ‘Allereerst zegt hij “Ik ben hier”, waardoor de retailer ziet wie hij over de vloer heeft. Ten tweede geeft de klant te kennen dat hij uiteindelijk met PayPal gaat betalen.’ De bezoeker checkt in door met zijn duim te bewegen in de PayPal-app (zie afbeelding), of in apps van retailers; zij kunnen de functionaliteit aan de hand van een API (application programming interface) implementeren.

Klanthistorie
Volgens Van Wijk zitten aan de incheckfunctionaliteit in winkels veel voordelen voor zowel consumenten als retailers, die geen speciale hardware hoeven aan te schaffen om de techniek te kunnen gebruiken. ‘We zoeken de oplossing altijd in de cloud, in software dus. Door de check-in functionaliteit kan een retailer bijvoorbeeld op zijn tablet zien wat een klant in het verleden bij hem heeft gekocht. De klant kan direct gerichte aanbiedingen ontvangen en betalen zonder portemonnee op zak te hebben. Dat is een heel verschil met het trekken van een plastic klantenkaart aan de kassa voor identificatie achteraf.’

Hieronder ziet u een video van de pilot met PayPal CheckIn in Duitsland:

Beacons
PayPal gelooft ook in de meerwaarde van zogenoemde beacons, legde Van Wijk vanochtend uit. Die bieden een relatief nieuwe en zuinige manier om bluetooth toe te passen. De klant kan toestemming verlenen om te worden gevolgd in de buurt van en binnen in de winkel , in ruil voor aanbiedingen. ‘Een voordeel boven gps is dat beacons ook inpandig en veel nauwkeuriger werken’, aldus Van Wijk. ‘Klanten worden zo tot 20 centimeter nauwkeurig gewezen op de plek van bepaalde producten. Ook om consumenten de winkel in te trekken, voor proximity marketing dus, is de techniek geschikt. Dankzij beacons (devices dus die een low ernergy bluetooth-signaal afgeven, red.) kunnen klanten als ze willen ook automatisch worden ingecheckt bij een winkel, zonder dat ze daarvoor zelf nog een handeling moeten verrichtten.’

MyOrder
MyOrder, het mobiele bestel- en betaalplatform van de Rabobank, stelt binnenkort een iPad-applicatie beschikbaar voor fysieke retailers in heel Nederland. Met MyOrder SideKick kunnen ze beter inspelen op winkelbezoek, mits klanten zijn ingecheckt. De app leunt op het beacon-systeem van Apple, iBeacon genaamd. Gevraagd naar deze concurrent zegt Van Wijk tegen Twinkle: ‘Het is alleen maar mooi dat een andere partij hier ook in gelooft. Bovendien is PayPal ook gewoon als betaaloptie te vinden in Myorder.’

Samsung
Van Wijk wees vanochtend aan het eind van zijn presentatie op PayPal’s samenwerking met Samsung, om betalingen op diens in de zomer te lanceren smartwatch mogelijk te maken.