Twinkle | Digital Commerce

Hoeveel kopen we met de smartphone?

2017-05-26
180101
  • 2:12

Het gaat goed met de Nederlandse e-commerce. De Thuiswinkel Markt Monitor geeft aan dat de markt het afgelopen jaar met 16 procent is gegroeid naar ruim 16 miljard euro. Prachtige cijfers, al staan ze grotendeels in lijn met het sentiment in de markt. Wat mij wel verbaast is het aandeel dat via de smartphone gerealiseerd is. Dat aandeel kan volgens mij niet kloppen.

Volgens GfK, die dit onderzoek heeft uitgevoerd, hebben we vorig jaar 3 procent van onze e-commerce aankopen via de smartphone gedaan. Simpel gezegd; volgens mij is dat onmogelijk. Natuurlijk is mijn beeld al snel vertekend omdat ik me sterk oriënteer op Europese spelers en cijfers en zal Nederland nu nog andere getallen laten zien dan een Verenigd Koninkrijk, maar volgens mij horen we wel in de mobiele voorhoede.

In Nederland worden er volgens diverse onderzoeken inderdaad meer aankopen via tablets gedaan dan via de smartphone, maar dit verschil neemt in rap tempo af. Ons land is hiermee, samen met het Verenigd Koninkrijk, ook redelijk uniek. In landen om ons heen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje, wordt er duidelijk meer met smartphones gekocht. De trend is dat dit in Nederland ook binnenkort het geval gaat zijn. Adyen gaf vorig jaar mei al aan dat hun percentage m-commerce in Nederland op 30 procent lag, waarvan er via de smartphone net wat meer transacties waren betaald dan via de tablet. De verwachting is dat die lijn de overige zeven maanden van het jaar toch op zijn minst heeft doorgezet. MultiSafepay onthulde op de Webwinkel Vakdagen dat bij hen het percentage mobiele betalingen op 30 procent lag in 2015. Dat is inclusief tablet en dus ook dubbel zoveel als wat GfK laat zien.

En deze getallen liggen dan ook dichterbij wat ik zelf in gedachten had. Natuurlijk is er in de e-commerce een groot verschil tussen reizen en goederen. Een luxe zomervakantie bestel je minder snel mobiel dan een pizza. Mogelijk bestaat het klantenbestand van deze twee Payment Service Providers vooral uit productenverkopers en minder uit reisaanbieders. Maar 3 procent is simpel gezegd onmogelijk. Ik ben al een tijdje niet meer actief in de betaalwereld, maar voor ik uit die wereld vertrok zat Nederland al boven dit percentage. Het is vrij algemeen bekend dat in e-commerce de grootste twintig á dertig spelers het grootste deel van de markt in handen hebben. Als je Bol.com, Wehkamp.nl en Zalando.nl, maar vooral ook spelers als Pathe.nl en Thuisbezorgd.nl vraagt om uit de losse pols te noemen hoeveel er wordt afgerekend via de mobiele telefoon, zit dat aandeel inmiddels hoog in de tientallen procenten. Mogelijk was GfK dus ergens in het onderzoek een nulletje vergeten?

Eelco van Wijk is cco bij JMango360.