PayPal heeft een retourkostenvergoeding opgetuigd voor webshoppers. Gebruikers uit Nederland en twintig andere landen kunnen voortaan tot 30 euro per zending terugkrijgen van PayPal. De service moet drempels om over de grens te winkelen verlagen.
PayPal presenteerde de nieuwe dienst vanmiddag op de Webwinkel Vakdagen. Uit onderzoek van het betaalbedrijf zou blijken dat hoge retourkosten de voornaamste drempel vormen voor cross-border shopping op internet.
Eenmalig aanmelden
Met de ‘PayPal Retourkosten Vergoeding’ hoopt het bedrijf zorgen voor webshoppers weg te nemen. Om gebruik te kunnen maken van de service, moeten PayPal-betalers zich daar eenmalig voor aanmelden, legt managing director Benelux Eelco van Wijk uit aan Twinkle.
Extra transacties
Voor webwinkels is de compensatiedienst gratis. ‘Het kost u niets en u heeft er geen omkijken naar. PayPal regelt alles’, is de belofte. De enige voorwaarde is uiteraard dat merchants PayPal aanbieden als betaalmethode. ‘We bouwen aan loyaliteit’, zegt Van Wijk. ‘We willen tussen de oren krijgen dat PayPal een veilige manier van online kopen is, juist ook over de grens. Merchants kunnen de internationale retourgarantie als marketingmiddel inzetten. Het levert incrementele transacties op.'
Het grote probleem met terugbetaling retourkosten bij klediij enz. is dat klanten 'soms' gedragen (vervuild) ondergoed/kledij willen terugsturen.
Paypal vergoedt dan gewoon integraal de konsument, alhoewel de wetgeving hieromtrent zeer strikt is.Paypal lapt dus de wetgeving simpel aan zijn laars.(Dit is inmiddels gesignaleerd aan de wetgever.)
In een geval waar bewijsstukken bijgevoegd werden, bekeek Paypal deze zelfs niet, men vroeg zelfs niet om uitleg aan de konsument.
Dat is het probleem voor webshops die verder de winstgevendheid aantast.
Ik ken diverse webwinkels die nu al Paypal-betalingen verminderd hebben daar ze geen rekening houden met het gezond verstand (produkten dienen wederverkoopbaar te zijn, niet ? ). Alleen de kaart van de konsument trekken is géén oplossing.
Door de onduidelijke (en lange) geschillenregeling van Paypal is het dan soms beter de konsument te vergoeden en andere konsumenten te schrappen als deze laatste misbruik maakt van het systeem.
Jammer dat Paypal claims op basis van deze regeling niet honoreert, en je het bos instuurt met onduidelijke formulieren. Kennelijk geen succes, zal wel de reden zijn dat ze er eind van dit jaar mee stoppen.