De Brabantse ondernemer Arjan van Es heeft begin deze maand officieel The Feedback Company gelanceerd. Het is een klantbeoordelingssysteem voor webwinkeliers, dat volgens van Es moet concurreren met Ekomi en Trustpilot.
Van Es startte drie jaar geleden met de collectieve inkoopsite Samenvoordeel.com, maar kon daarmee geen boterham verdienen; de afnamevolumes bleven te laag en klanten die zich intekenden gaven later niet thuis.
Mond-tot-mondreclame
De jonge ondernemer besloot met Samenvoordeel.com te stoppen en verder te gaan met een vergelijkingsite: Webwinkelvergelijker.nl, waarop vooral kleine en middelgrote webwinkels staan vermeld. Omdat mond-tot-mondreclame voor deze servicegedreven groep heel belangrijk is volgens Van Es, besloot hij te bouwen aan een klantbeoordelingssysteem.
The Feedback Company
Dat systeem is inmiddels losgekoppeld, uitgebreid en begin deze maand gelanceerd als The Feedback Company. Van Es: ‘Daar wil ik in de toekomst het gros van mijn inkomsten uit halen. Verschillende partijen hebben zich al als klant gemeld, waaronder Inktpatroonshop.nl, Whiteboardshop.nl en Directplant.com.’
Widget
Het systeem werkt als volgt: klanten van klanten van The Feedback Company krijgen na een aankoop een e-mail toegestuurd, waarin om een beoordeling wordt gevraagd. Na een handmatige controle door Van Es, worden positieve reviews geplaatst op Webwinkelvergelijker.nl (voorbeeld) en gecommuniceerd via een widget op de pagina van de webwinkelier (voorbeeld). Negatieve reviews worden doorgestuurd naar de webwinkelier, die twee weken de tijd krijgt om contact op te nemen met zijn klant. Daarna wordt de beoordeling alsnog geplaatst, maar met een naschrift over het ‘bemiddelingstraject’.
Meerwaarde
Volgens Van Es, die na de lopende introducteperiode 29 euro per maand vraagt voor het hele pakket, brengt zijn systeem kleine ergernissen aan het licht. 'Omdat het een derde partij is die het vriendelijk vraagt en je als reviewer prijzen kunt winnen, komen zaken naar boven die klanten anders voor zichzelf houden. Tot mijn eigen verbzaing leveren juist de negatieve reviews dus de meeste meerwaarde op.'
Ekomi en Trustpilot
The Feedback Company werkt op soortgelijke wijze als het Duitse Ekomi, dat ook in ons land actief is. Truspilot, van wie Van Es zich ook concurrent durft te noemen, vraagt consumenten niet zelf om reviews te schrijven, maar selecteert uit reviews die elders zijn achtergelaten. Meer daarover leest u hier.
Wat is precies de meerwaarde van The Feedback Company tov. van Trustpilot en co?
---------------------------------------
mobiel internet ipad
Beste Pieter,
Bedankt voor je vraag.
Hieronder heb ik enkele punten opgeschreven waarom klanten hebben gekozen voor The Feedback Company:
Om de meerwaarde van The Feedback Company zelf te ervaren, mag je natuurlijk altijd onze diensten uitproberen. Via de website kun je een 45 dagen gratis testperiode aanvragen. De testperiode loopt overigens automatisch af.
Beste Pieter,
IFM-ecom heeft met al haar websites (19) een vermelding op de website van the feedback company. Met www.whiteboardshop.nl welke ook vermeld wordt in het artikel zijn we vanaf de start al actief bezig.
Wij merken het verschil in vertrouwen zeker wel in het koopgedrag van de klanten. Vooral minder vragen en snellere beslissers zijn het positieve gevolg. Het is wel zo dat je er als bedrijf zelf ook actief mee bezig moet zijn.
De negatieve reviews ombuigen naar een positieve ervaring bij diezelfde klant en daar een nieuwe positieve review van krijgen is de sport. En als dat lukt dan is er geen betere reclame te bedenken.
The Feedback Compacy is daarbij een zeer open partij waarbij je goed en snel contact kunt hebben om zaken op te pakken. Zo wordt een idee altijd serieus en snel behandeld.
Met vriendelijke groet,
Remko Piepers
IFM-Ecom
Wij staan op de The Feedback Comapy webiste met o.a.: www.whiteboardshop.nl - www.prikbordshop.nl - www.krijtbordshop.nl - www.planbordshop.nl - www.lamineershop.nl - www.papiervernietigershop.nl - www.memoborddeal.nl - www.presentieborden.nl - www.pons-bindmachinedeal.nl - www.flipovershop.nl - www.sunnydeal.nl - www.projectieschermdeal.nl
Hoi Arjen,
Leuk stukje om te lezen over zo ´n jonge ondernemer!
Ik heb de sites bekeken, en ik ben van mening dat je een sterk concept hebt bedacht en het geheel ook nog eens mooi hebt weggezet.
Ik ben zelf eigenaresse van een vrij grote online babywinkel.
Vanaf de start van mijn webwinkel, enkele jaren geleden, heb ik mogen ervaren hoe belangrijk het is om naar je klanten te luisteren, service te verbeteren en klantreferenties in te zetten bij de werving van nieuwe klanten.
Jij speelt hier goed op in en ik wens je dan ook veel succes met je nieuwe onderneming.
Claudia
Leuk initiatief! Denk dat het een mooie toevoeging is op diverse e-Commerce toepassingen. Zoals Remko al aangeeft zit de winst hem ook vooral in de interactie met de klant. Iets vergelijkbaars leveren wij met Mopinion al enige tijd, alleen trekken wij het iets breder dan een toepassing voor winkelwinkels alleen:
http://www.mopinion.nl/feedback/customer-reviews.php
Ik vraag mij af wat nu de meerwaarde is. Net als trustpilot en ekomi heb je ook kiyoh.nl. Kiyoh is naar mijn idee uitgebreider, gratis en al veel langer op de markt. Dus de feedback company is wat mij betreft niet vernieuwend, eerder een nieuwe partij in de bestaande markt. Beetje vreemd dat dit als vernieuwd concept wordt gepresenteerd.
Beste Hanneke,
Bedankt voor uw reactie.
Het klopt dat de technische werking, het per mail uitnodigen van een klant nadat hij/zij een aankoop heeft gedaan, niet nieuw is.
Ik denk dat de media-aandacht voor The Feedback Company is ontstaan door de positionering in de markt en de onderscheidende kenmerken van The Feedback Company:
Handmatige keuring beoordelingen
The Feedback Company keurt bijvoorbeeld alle beoordelingen handmatig. Zo is het niet mogelijk dat een review die voldoende scoort, maar waar in het vrije tekstgedeelte over de webwinkel (onterecht) negatief wordt uitgelaten, automatisch op internet wordt geplaatst.
Door het handmatig keuren ondervangen wij dergelijke negatieve feedback en de winkelier is nu in de gelegenheid om dit op te lossen en/of een naschrift hierop te geven.
Hoog serviceniveau voor alle klanten
Webwinkeliers ontvangen de beste service van The Feedback Company; Een e-mail wordt binnen 2 uur beantwoord, een beller ontvangt direct een antwoord (hiervoor is geen duurder pakket nodig o.i.d.).
Extra diensten
Klanten ontvangen een campagne op de shoppingportal http://www.webwinkelvergelijker.nl .
Goed voor ruim 50.000 unieke bezoekers per maand en 123.000 click-outs naar webwinkels.
Totaalpakket
Alle diensten en services inbegrepen voor een vast bedrag per maand.
Webwinkeliers hoeven geen essentiële opties erbij te kopen of pakketten te upgraden indien ze iets meer willen. Ze krijgen gewoon alles.
De laagste prijs
Voor 29,- per maand ontvangt een webwinkelier alle diensten en services. Vergelijkbare pakketten bij de collegas beginnen bij minimaal 50,- per maand.
Ik zag dat u op http://www.frankwatching.com/archive/2010/10/27/the-feedback-company-wat-vind-jij-ervan/ ook een (promotionele?) reactie hebt gegeven op het persbericht van The Feedback Company.
Ook daar heb ik uitleg gegeven om het een en ander te verduidelijken voor u.
Groet, Arjan