Het Duitse eKomi, waaraan webwinkels hun klantbeoordelingsprocessen kunnen uitbesteden, maakt zijn entree in Nederland. Het internetbedrijf zorgt voor het genereren en plaatsen van reviews en deelt keurmerken uit.
De werking van eKomi is even simpel als arbeidsintensief; Klanten van aangesloten webwinkels krijgen een e-mail toegestuurd waarin naar hun ervaringen wordt gevraagd. Medewerkers van eKomi beoordelen vervolgens de binnengekomen reacties.
Op de Nederlandse site is te lezen: 'Wij controleren elke afzonderlijke klantevaluatie zorgvuldig en activeren deze gratis voor u. Bij een conflict zult u ondersteuning krijgen van de eKomi-bemiddelaar.'
Seintje
EKomi geeft aangesloten webwinkeliers een seintje als er een negatieve beoordeling over hem binnenkomt. Vervolgens krijgt hij vijf dagen de tijd om de zaak met de klant op te lossen. Desgewenst kunnen 'onafhankelijke eKomi-mediatoren' een oordeel vellen over de kwestie. Citeren we opnieuw de vertaalde site: 'Onredelijke of evaluaties die na de bemiddeling zijn teruggenomen worden verwijderd en als "succesvolle bemiddeling" op de certificaatwebsite als blijk van uw betrouwbaarheid onderstreept getoond.'
Bronzen, zilveren en gouden keurmerken
Vanaf een prijs van 39 euro exclusief btw kunnen (kleine) webwinkeliers gebruik maken van de diensten van Ekomi, dat bronzen, zilveren en gouden keurmerken uitdeelt op basis van de gemiddelde score. Hoewel het bedrijf een direct commercieel belang heeft bij goede beoordelingen, laat eKomi zich voorstaan op zijn objectiviteit, omdat het zou voorkomen dat webwinkeliers reviews manipuleren. 'Meer vertrouwen, betere conversie, meer omzet', is de belofte.
In Duitsland mag eKomi onder meer Getmobile.de, een grote online-verkoper van mobiele telefoons en kledingshop Trigema tot zijn klanten rekenen.
Trustpilot
Eerder dit jaar betrad een andere review-verzamelaar ons land: Trustpilot. Hoewel ook die dienst extern gegenereerde, gemiddelde klantbeoordelingen plaatst op de sites van webwinkeliers, gaat Trustpilot heel anders te werk; het verzamelt recensies van bekende vergelijkingssites, rubriceert en ontsluit die.
Ekomi is een zeer onbetrouwbare partner.
Wij zitten zelf bij trustpilot die gelukkig nog marktleider is.
Ekomi wou graag dat we met hun in zee gingen en toen we besloten dit niet te gaan doen zijn ze zelf negatieve beoordelingen gaan posten over ons bedrijf?
Dit maakt ekomi tot een onbetrouwbare partij.
Verder is het via ekomi mogelijk negatieve beoordelingen af te kopen
wat mij ook niet echt de bedoeling lijkt.
Ekomi is onbetrouwbaar.
Na aankoop van een Callium camcorder heb ik een positieve review geschreven.
Tijdens het in gebruik nemen van de camera bleek deze slecht te functioneren en waren zij niet in staat dit probleem op te lossen, bij terugnemen van de nieuwe camera moest ik 79,50 betalen.
Na herhaaldelijk verzoek om mijn review in te trekken wordt hier geen gehoor aan gegeven.
Ekomi is onbetrouwbaar.
Positieve reacties worden geplaatst, kritische reacties niet.
Waarschijnlijk geldt er een strak quotum voor kritische reacties om de klant (webshop) tevreden en onwetend te houden.
Ik heb dit de webshop ook gemeld: dit heeft niets meer met goede klantrelaties te maken, dit is pure misleiding.
Het is juni 2013 en Ekomi heeft kennelijk nog niets geleerd. Mijn negatieve review werd niet geplaatst. In plaats daar van kreeg ik een bemiddelingsvoorstel om mijn review in te trekken. Aangezien ik het product na 3 weken nog niet binnen heb ben ik daar niet op ingegaan. De webwinkel, Subtel electronics, is wel verantwoordelijk voor de gang van zaken betreft levering enz. Aangezien mijn review nog steeds niet is geplaatst is mijn vertrouwen in dit soort reviews op webwinkels helemaal weg. Ik raad Subtel aan niet met dit soort bedrijven in zee te gaan...met Subtel zelf lijkt het wel goed te zitten. Ik heb dan tenminste nog e-mail contact met Subtel
Wat ik raar vind. Is dat sommige van onze branchegenoten, extreem veel reviews hebben via Ekomi, echter blijkt dat als je de reviews doorspit (er sowieso geen namen bij staan) en dat er ontzettend veel dubbele reviews in staan. Het wordt tijd dat dit soort oplichtingspraktijken stoppen.
Een bedrijf met 67.000 reviews via Ekomi heeft in werkelijkheid nog geen 15.000 reviews. Daarnaast kun je zeer gemakkelijk frauderen met dit systeem. Kortom; het lekt aan alle kanten!
Ekomi is een bedrijf dat manipuleert met klachten en goede reactie afgeeft. Uit eigen ervaring een negatieve reactie op MISTER-AUTO wordt na diverse emails naar 2 maanden niet geplaatst, tegenover een negative reactie worden direct 50 positive reacties geplaatst zo houd het bedrijf de reputatie van het bedrijf hoog. Hoezo onafhankelijk??. Zowel in Duitsland als Nederland gebeurd dit je ziet het aan de soort positieve reacties.
Er is een spreekwoord: Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt. Dit gaat op voor Ekomi.
Als je wilt starten met een bedrijf heb je bij hen zo een hoge score daar zorgen zij wel voor. Gelukkig zijn wij al meer dan 26 jaar op de markt en hebben wij dit soort bedrijven niet nodig.
Ekomi hecht er dus vooral geen waarde aan.
Laten we eerlijk zijn, de reviews die wel geplaatst worden zijn door consumenten geschreven en niet door Ekomi verzonnen.
Het wonderlijke is dat er een pschycholiogisch spelletje gespeeld wordt door om een review te vragen. Er wordt een beroep gedaan in de trand van: door uw medewerking kunnen we het internetwinkelen veilig houden. En mensen zijn heel behulpzaam als er een beroep op hun wordt gedaan. Daar maakt dit reviewbedrijf dankbaar gebruik van. Maar wat er met de reviews gebeurt is ineens heel duister. Daar kom je pas achter als je ergens niet zo tevreden over bent. Want dan blijkt dat elke review op inhoud gecontroleerd wordt. Vervolgens wordt er geselecteerd welke er wel (hiep hiep hoera wat een wereldbedrijf) geplaatst wordt, welke ook wel geplaatst wordt (1 dag te laat bezorgd, met exuus van het bedrijf), en welke zeker niet (een defect, gerepareerd of verkeerd exemplaar of helemaal niet geleverd) worden geplaatst.
De psychologie om die ene kleine misser wel te plaatsen is de schijn van onafhankelijkheid op te houden.
Laat je niet gek maken door commercieele review bedrijven want deze zijn per definitie afhankelijk van hun broodheren. Wil je onafhankelijke review's ga dan naar kieskeurig, tweakers oid.