Ernst & Young heeft vorige week onterechte conclusies getrokken uit de ICT Barometer, die in opdracht van het bedrijf wordt bijgehouden door onderzoeksbureau Synovate. De uitkomsten van het onderzoek over thuiswinkelen hadden niet doorvertaald mogen worden naar de hele Nederlandse bevolking.
Dat stelt Synovate-directeur Reinier Heutink in een reactie aan MarketingTribune. De ICT Barometer wordt tweemaandelijks gehouden onder ongeveer zeshonderd directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven. Ernst & Young verklaarde de uitkomsten echter representatief voor de gehele Nederlandse bevolking: 'Drie miljoen klanten met negatieve ervaringen', luidde de onderkop van een persbericht dat het adviesbureau liet uitgaan.
Heutink daarover tegen MarketingTribune: 'Deze extrapolatie komt niet uit het onderzoeksrapport, maar is gemaakt door Ernst & Young voor het persbericht. Helaas hebben wij het persbericht niet vooraf ingezien, in dat geval hadden wij hier beslist op gewezen.'
Jacob Verschuur, directeur ict leadership bij Ernst & Young laat Twinkle weten geen afstand te doen van de conclusies uit het persbericht: 'Ik zie niet in waarin het online winkelgedrag van een professional zou verschillen van dat iedere willekeurige andere Nederlander.'
Deze meneer Verschuur lijkt mij heel intelligent. En wordt niet gehinderd door marktkennis. Hij moet dus in de handel gaan. Er valt voor hem goud geld te verdien. Bijvoorbeeld door managementboeken en bedrijfssoftware te verkopen aan willekeurige andere Nederlanders.
ICT Barometer heeft in haar uitingen altijd een zeer negatieve lading. Daarnaast zijn het inkoppers als "Online kopers ontevreden over betalen verzendkosten". Als je iets laat verzenden, dan worden er toch kosten gemaakt? Jammer dat Ernst & Young aan de markt blijft demonstreren dat zij de thuiswinkel branche graag in een negatief daglicht zet.
Zeer nuttig artikel, zeker met goede informatie. Bedankt! Wel raar dat er door zulke grote bedrijven als ernst en young zulke fouten worden gemaakt.