Twinkle | Digital Commerce

PostNL: consument kiest tijdens feestdagen vaker voor bezorging buiten de deur

2025-12-01
1000562
  • [nieuws]
  • 0:55

Pakketbezorger PostNL signaleert een duidelijke trend: steeds meer Nederlanders willen zelf bepalen waar en wanneer hun pakket wordt geleverd. Inmiddels hebben 3,2 miljoen consumenten hun bezorgvoorkeuren ingesteld, een stijging van bijna 30 procent ten opzichte van vorig jaar.

Daarbij groeit de voorkeur voor out-of-home (OOH) bezorging, zoals pakketpunten of pakketautomaten, met 40 procent. De grootste stijger is het gebruik van pakketautomaten, met een groei van 60 procent.

Volgens PostNL komt de groei voort uit het gemak en de flexibiliteit die deze bezorgopties bieden, vooral in drukke periodes zoals Black Friday en Sinterklaas. Ook bezorging op een afgesproken plek rondom het huis neemt toe, met een stijging van 274 procent.

De tevredenheid over PostNL-punten en automaten blijft hoog, met een Net Promoter Score (NPS) van +50. ‘Met innovatieve bezorgopties wordt het afleverproces steeds persoonlijker’, aldus commercieel directeur Stephan van den Eijnden. ‘Deze ontwikkeling laat zien dat consumenten steeds vaker kiezen voor duurzame en flexibele oplossingen.’