Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl verbetert conversie met nieuwe filters en content

2025-11-03
1000562
  • [branded content]
  • 2:39

Met de livegang in twee nieuwe landen, een vernieuwd platform en door AI-verrijkte categoriepagina’s en filteropties zet de Compare Group, in Nederland actief met Vergelijk.nl, zichzelf opnieuw op de kaart. “Dit is voor ons het jaar van de consument, en dankzij AI kunnen we die veel beter bedienen”, is CEO Joris Verwater van mening.

Vergelijkingssites maken een comeback. Door de DMA, de Europese wet voor digitale markten, moet Google ze meer zichtbaarheid geven in Europa. Dat gevecht is nog lang niet ten einde, maar de eerste stappen en vooruitzichten bieden wel kansen. Mede hierdoor durft de Compare Group weer te investeren.

Investeringen in techniek en nieuwe platforms

Recent lanceerde het sammenlign.no en .dk, en met deze vergelijkingssites is het nu in heel Scandinavië actief. De nieuwe sites zijn gelijk een test voor enkele grote technische aanpassingen. De eerste ervaringen zijn positief, en binnenkort voert het deze daarom ook door bij de andere labels, waaronder Vergelijk.nl.

De grootste veranderingen komen uit een nieuwe hoek: dankzij AI maakt het bedrijf een grote slag in het verrijken van haar productdata. Hierbij is het niet langer enkel afhankelijk van wat retailers zelf aanleveren.

Content verrijken met AI

Met behulp van Perplexity, dat na uitvoerige tests het beste bleek in het vinden van de juiste productkenmerken, werkt Vergelijk.nl aan het verrijken van de aanwezige productdata. Op Vergelijk.nl heeft het hiermee bijvoorbeeld al de honderd meest populaire categoriepagina’s geoptimaliseerd, waardoor die nu bijvoorbeeld betere filters bieden.

Dankzij AI hebben we meer inzicht in punten waarop consumenten de producten willen vergelijken. Door het aanbieden van de juiste filters vinden bezoekers sneller de juiste producten

Filteropties die beter aansluiten bij de wensen van consumenten

Voorheen was het kiezen van filters deels een menselijke handeling. “Op de meest verkochte producten zaten we hier uiteraard bovenop, en met de juiste scripts en sjablonen is er veel mogelijk. Maar we bieden ruim 14 miljoen producten en waren sterk afhankelijk van de data die we ontvingen van retailers.”  

Dankzij AI is Vergelijk.nl nu beter in staat om zelf producten te verrijken met eigen data, waardoor het nog meer filteropties kan bieden. “Meer data biedt meer keuzes, en AI helpt ons daarbij ook om te bepalen welke daarvan het beste aansluiten bij de wensen van de consument.”

De komende periode wil Vergelijk.nl hier verder op inzetten. Naast het optimaliseren van categorieën kan het ook de content bij de producten verder optimaliseren. Zoals het toevoegen van voor- en nadelen, productomschrijvingen en consumenten- en expertreviews met AI.

Keuzehulpen per categorie

Daarnaast werken ze aan keuzehulpen per categorie. “Dankzij AI is dit vooral een kwestie van het optimaliseren van prompts. Nog altijd complex, en zaak om uitvoerig te testen en controleren, maar daarvoor hoeven we geen tientallen nieuwe mensen aan te nemen.”

Consumenten vinden sneller de juiste producten en zijn beter in staat om daarin de juiste keuze te maken. Dat is extra belangrijk tijdens het shopping seizoen. “We zien dat het verkeer nu veel beter converteert. Blijere bezoekers die vinden wat ze zoeken, gelukkige shops die hun omzet via ons zien groeien. En, doordat Vergelijk.nl vooral gebaseerd is op een ROAS-businessmodel, waarbij we afrekenen op basis van de omzet die een webshop via ons behaalt, uiteindelijk ook voor ons een belangrijke verbetering.”