Amazon organiseert van 3 tot en met 9 september voor het eerst de Second Chance Deal Days, een nieuw evenement gericht op hergebruik en duurzaamheid.
Tijdens het event biedt Amazon kortingen tot 50 procent op retourgezonden en opgeknapte producten. Daarmee wil het e-commercebedrijf consumenten stimuleren om bewuster en duurzamer te shoppen. Het koopjesfestijn wordt vooralsnog in Duitsland gehouden. In 2024 gaven Duitse Amazon-klanten volgens het bedrijf al meer dan 20 miljoen artikelen een tweede leven. Dit leverde een gezamenlijke besparing op van ruim 160 miljoen euro.
Volgens Amazon koopt inmiddels twee op de drie Europeanen regelmatig tweedehands, gedreven door hogere kosten van levensonderhoud, milieubewustzijn en gemak. De aangeboden artikelen – zo’n 40 miljoen in Duitsland alleen – beslaan categorieën als elektronica, gaming, keukenapparatuur en speelgoed.
Amazon verkoopt gebruikte artikelen via twee programma’s: Retourenkauf (gebruikte of geopende producten) en Amazon Renewed (professioneel opgeknapte producten van externe verkopers). Elk artikel wordt gecontroleerd op kwaliteit en valt onder het standaard retourbeleid. Volgens Rocco Bräuniger, countrymanager van Amazon Duitsland, kunnen klanten tijdens de Deal Days vertrouwen op de gebruikelijke Amazon-kwaliteit.
Amazon ziet het initiatief als onderdeel van bredere duurzaamheidsinspanningen. Meer dan een derde van de klanten zegt vooral te letten op de staat van het product en de geboden garantie. Met de Second Chance Deal Days wil Amazon hergebruik toegankelijker maken voor een breder publiek.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon lanceert eerste koopjesdag voor tweedehands