Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe Twinkle: Michiel Muller over 10 jaar Picnic en waarom webshops offline gaan

2025-04-17
1000561
  • [nieuws]
  • 1:39

Vandaag verschijnt de nieuwste editie van Twinkle magazine (nummer 4, 2025). Deze maand duiken we diep in het succesverhaal van Picnic, dat zijn tienjarig bestaan viert, en ontrafelen we waarom steeds meer online spelers de stap naar fysieke winkels zetten.

Het is tien jaar geleden dat Picnic de boodschappenmarkt opschudde. Nu, als kersverse winnaar van de DHL Beste Webwinkel Award 2025, is het bedrijf niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld en daarbuiten. In een exclusief coverinterview deelt medeoprichter Michiel Muller de lessen van het afgelopen decennium, de strategie achter de vier succesvolle pijlers van het bedrijf, en zijn visie op de toekomst. Ondanks de enorme groei en het bereiken van winstgevendheid in Nederland, is zijn boodschap duidelijk: "You ain't seen nothing yet"

Tegelijkertijd verkent Twinkle een paradoxale trend: webshops die de fysieke winkelstraat veroveren. Waarom kiezen van oorsprong pure players zoals Coolblue, My Jewellery, Mr Marvis en EasyToys ervoor om stenen winkels te openen? Is het de ultieme omnichannel-strategie, een manier om merkbeleving te bieden, of simpelweg een reactie op veranderend consumentengedrag? Experts zoals Dirk Mulder van ING en retailers als Tess Verwoert van Tess V delen hun inzichten. Verwoert: 'De combinatie van online gemak en offline interactie is de toekomst.'

 Ook in dit nummer:

  • Interviews met de winnaars van de Shopping Awards in een speciale feestelijke bijlage
  • European Accessibility Act: Wat betekent de nieuwe wetgeving die in juni 2025 ingaat concreet voor jouw webshop? ICTRecht legt het uit.
  • Interview met Oscar Diele: De medeoprichter van Flinders over leiderschap, de meubelmarkt en zijn rol als CMO binnen het internationale Nine United.
  • Retail Merkenonderzoek: Verrassende resultaten in de jaarlijkse ranglijst: Kruidvat stoot bol van de troon als sterkste retailmerk van Nederland.
  • En verder: Praktische tips voor Google Merchant Center, columns van Jesse Weltevreden en Chantal Schinkels, de nieuwste start-ups en nog veel meer.

Abonnee worden? Dat kan natuurlijk ook! Check hier voor de mogelijkheden.