Twinkle | Digital Commerce

Coolblue zet vaart achter Duitse uitbreiding en opent helft van beloofde depots in 2025

2025-02-20
1000562
  • [nieuws]
  • 2:06

In 2029 moet Coolblue ‘een Duits bedrijf zijn’, waarbij het grootste deel van de omzet uit die markt komt. Stelde ceo Pieter Zwart vorig jaar nog tijdens Shopping Today. De ambities van de elektronicawebshop bij onze oosterburen liegen er niet om. Komend jaar worden grote stappen gezet.

Dat blijkt uit de presentatie van de jaarcijfers van Coolblue. Vorig jaar maakte het bedrijf bekend in totaal 150 miljoen euro te investeren in de Duitse markt, met onder meer 36 winkels en 9 bezorgdepots moet Duitsland de komende jaren Coolblue-blauw gaan kleuren. Het afgelopen jaar werden al depots geopend in Hamm en in Kelsterbach, nabij Frankfurt. Daardoor is het bezorggebied van het bedrijf al met 5 miljoen potentiële klanten uitgebreid. Het komende jaar komen daar 4 depots bij. De eerste opent komende maand, nabij Hannover. Volgens de runner-up van de Twinkle100 kan het met die 4 depots in potentie 17 miljoen nieuwe klanten bereiken.

Daar komen dus ook winkels bij. Coolblue heeft er nu in alle markten in totaal 32. Het afgelopen jaar opende het bedrijf 8 winkels, komend jaar komen er eenzelfde aantal bij: onder ander nabij Antwerpen, in Schoten – dat ook in België ligt, en in Münster en Hamburg. Uiteindelijk wil het bedrijf dus ook in Duitsland 36 winkels openen. Hoeveel Duitse winkelopeningen in 2025 op de planning staan, is niet bekend.

Lees ook: 'Coolblue: ‘We willen dat Duitsland in 2029 onze grootste markt is

Dat Coolblue in Duitsland investeert, mag dus duidelijk zijn. Toch duurt het nog wel even totdat het grootste deel van de omzet uit die markt komt. In 2024 kwam de Duitse omzet uit op 237 miljoen euro. De totale omzet van Coolblue kwam uit op 2,46 miljard euro, een jaar eerder was dat nog 2,41 miljard. Onderaan de streep nam het brutoresultaat toe van 88,3 miljoen naar 97,8 miljoen. Wel daalde de nettowinst licht, van 26,9 naar 24,6 miljoen euro.

Verder investeert de webshop in mechanisering van zijn magazijn in Tilburg. Dit moet vooral de efficiëntie ten goede komen. Ceo Pieter Zwart is blij met de resultaten en geeft aan dat ook op servicegebied verder wordt geïnvesteerd: ‘We blijven bouwen aan de beste klantreizen, ook voor onze zakelijke klanten. En met Coolblue Energie gaan we weer flinke stappen zetten, onder andere met het verder uitrollen van Gratis Wassen en de uitbreiding van ons productaanbod.’