"Nederland gaat espresso drinken!" Met die ambitieuze belofte stond Ben Wijnhoven in de allereerste Twinkle van 2006. Nederlanders zaten destijds nog vast aan hun kop filterkoffie, maar daar zou zijn nieuwe webshop verandering in brengen.
Waar e-commerce de afgelopen twintig jaar steeds sneller en groter moet, bewijst Ben Wijnhoven dat er een andere weg is. Zijn Koffiecentrale.nl draait al sinds de start op dezelfde principes als een perfecte espresso: zorgvuldig geselecteerde ingrediënten, constante kwaliteit en precies de juiste druk. Een formule die even tijdloos blijkt als de Italiaanse koffiecultuur zelf.
‘Eigenlijk zijn we een saai bedrijf’, zegt Wijnhoven, gevraagd naar de hoogte- of dieptepunten van de afgelopen twintig jaar. Op het winnen van een award na zijn van beide weinig te melden. Maar misschien is die ‘saaie’ aanpak juist het geheime ingrediënt. Waar andere webshops als instantkoffie uit de grond schoten en net zo snel weer verdwenen, koos Koffiecentrale.nl voor trage extractie. Het resultaat? Een bedrijf dat zo stabiel draait als een espressomachine.
Vooruitstrevend vanaf dag één
‘Het is echt uit mijn hobby ontstaan’, vertelt Wijnhoven over de start van Koffiecentrale.nl. ‘Ik was koffieliefhebber en toen stuitte ik op een Duitse website waar ze Italiaanse bonen importeerden.’ Voor hem als ICT’er en marketeer was het een openbaring: hier kon hij zijn liefde voor kwaliteitskoffie combineren met zijn technische achtergrond. Hij begon letterlijk vanuit zijn woonkamer – iets wat hij in het interview twintig jaar geleden nog niet durfde te vertellen uit angst om als amateur over te komen. Maar waar andere startende webshops bij de start vaak worstelen met de basis, had Wijnhoven zijn automatisering destijds al perfect op orde. Als voormalig kwaliteitsmanager wilde hij niets aan het toeval overlaten. ‘De webshop en het automatiseren was toen al helemaal optimaal gemaakt en dat is nu nog steeds zo. Ik kan echt binnen 2 minuten een bestelling hier de deur uit doen.’
Italiaanse connecties
De formule is even simpel als effectief: directe lijnen met Italiaanse koffiebranders. ‘We hebben direct contact met de branderijen en ik ken ze allemaal persoonlijk’, vertelt Wijnhoven, die de afspraak voor dit interview nog maakte vanuit Italië. ‘Die persoonlijke band schept natuurlijk ook in de zakensfeer een goede verhouding.’ Die contacten kwamen hem niet vanzelf aanwaaien. ‘Je komt bij zo’n roosterij natuurlijk niet 1-2-3 binnen. Als je daar zegt van ja, ik heb 5 of 10 kg nodig, dan zeggen ze ‘ga maar ergens anders spelen’.’
Dankzij eerder genoemde Duitse webshop kreeg Wijnhoven voet aan de grond. Hij werkte samen met een Zwitserse en Duitse partij; samen kochten ze in bij branderijen en maakten gebruik van hetzelfde online platform voor de webshop. ‘Dat bleek achteraf goud waard. Ik kon op de schouders van die ‘grote broers’ meeliften. Inmiddels hebben we natuurlijk voldoende volume om daar zelf allemaal dingen te doen.’ De enige grote verandering in twintig jaar is het loslaten geweest van die partners waarmee hij zijn e-commerce avontuur begon. ‘Ik wilde me destijds bij Thuiswinkel.org aansluiten, en ik moest daarvoor aan allemaal regeltjes voldoen. Daar hadden de webshops in Zwitserland en Duitsland geen baat bij’, blikt Wijnhoven terug. ‘Zo besloten we op een gegeven moment elkaar los te laten en ieder doet zijn eigen ding.’ Het contact bleef, de zakelijke samenwerking niet. ‘Ik hou de Duitse collega nog goed in de gaten, wat hij aan merken heeft. Af en toe kopen we bij elkaar.’
[De webshop koffiecentrale.nl in 2024]
No-nonsense aanpak
Het oog van Wijnhoven is zeer scherp als het aankomt op de basistechnologie; als het gaat om trends en hypes is hij wat laconieker. ‘Daardoor heb ik ook wel het belang van sociale media onderschat’, geeft hij toe. ‘Social media, Facebook, Instagram, dat gaat allemaal aan mij voorbij.’ Toch blijven zijn klanten terugkomen, terwijl Koffiecentrale.nl niet de goedkoopste is. ‘Mensen bestellen af en toe misschien wel eens ergens anders, maar komen daarna toch weer bij ons terug en geven misschien net die euro extra wel uit.’
Het verschil zit in de details. ‘Het is niet zomaar in de doos gemikt. Dat zie je soms bij bol, dan denk je: Ja, hier zit geen liefde in. Dat je ziet dat iets gewoon in een doosje is gepleurd en sticker erop, klaar. Maar zo ziet de doos bij ons er niet uit.’ Het resultaat is een trouwe klantenkring - ‘letterlijk oudere mensen die al jaren bij ons bestellen, soms al 10-15 jaar’ - en een TrustPilot-score van 4,8 uit 5.
Zelfs tijdens corona, toen veel webwinkels als een overvolle percolator dreigden over te lopen, bleef Koffiecentrale.nl de druk controleren. ‘Toen stonden we hier op zaterdagmiddag alvast in te pakken voor maandag.’ Nu, met zes medewerkers en een eigen magazijn, verwerkt het bedrijf dagelijks verse leveringen uit Italië.
[De webshop koffiecentrale.nl in 2006 - bron: wayback.archive.org]
Missie geslaagd
De oorspronkelijke missie om Nederland espresso te leren drinken? Die is meer dan geslaagd, aldus Wijnhoven. ‘Senseo heeft er destijds aan bijgedragen dat mensen per kopje koffie gingen drinken, en niet meer steeds een koffiekan maakten voor een hele familie’, reflecteert Wijnhoven. Zijn eigen passie voor de Italiaanse koffiecultuur is onveranderd: ‘Ik hou echt van die Italiaanse manier van koffie drinken. Espressootje, lekker kort, mooie crema, mooi product en in één of twee keer achterover gieten.’
De toekomst? Die verloopt als het aan Wijnhoven ligt net zo voorspelbaar als de afgelopen twintig jaar. Hij wil dit tot zijn pensioen blijven doen en hoopt tegen die tijd een goede opvolger te vinden. Toch heeft hij nog één bescheiden wens: ‘Echt officieel distributeur worden voor zo’n merk.’ Want ook na twintig jaar voorspelbare groei zijn er nog dromen.
20 jaar Twinkle
Twinkle documenteert al twee decennia de spectaculaire opmars van e-commerce in Nederland. In december 2025 blazen we twintig kaarsjes uit. Om dat te vieren duiken we in ons rijke archief vol fascinerende verhalen van digitale pioniers, e-commerce avonturiers en online visionairs die de Nederlandse internethandel vormgaven. Ga met ons mee op een nostalgische én verrassende reis door twintig jaar digitale handel.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Koffiecentrale.nl: zo stabiel als een espressomachine