In de allereerste editie van Twinkle sprak toenmalig hoofdredacteur Marieke Verdonk met Ines van den Born, eigenaar van Ines Gloves, die trots vertelde hoe ze dagelijks zelf naar het postkantoor liep met haar bestellingen. Nu, twintig jaar later, blikt zoon Bob Borstlap terug op twee decennia online handschoenverkoop.
Van 32 euro omzet in september 2004 naar een internationale nichespeler in handgemaakte leren handschoenen: het verhaal van Ines Gloves is er één van pioniersgeest, specialisatie en vasthoudendheid. 'Toen wij begonnen had niemand het idee dat je handschoenen online kon verkopen. Net als met schoenen, die moest je passen', vertelt Borstlap. 'En toch zagen we dat het wel kon.’ Het werd een succesverhaal; binnen enkele maanden stond de webshop bovenaan in Google op belangrijke zoektermen als 'leather gloves' en 'fashion gloves'. Met slechts één concurrent wereldwijd, een Amerikaans bedrijf dat vooral werkhandschoenen verkocht.
Internationale doorbraak
Het familiebedrijf was zijn tijd ver vooruit. Waar veel webwinkels nog worstelden met de basis, had Ines al een geavanceerd systeem opgezet. Met 20.000 bezoekers per maand, twintig dagelijkse nieuwsbriefinschrijvingen en een innovatieve chatfunctie was data-gedreven verkoop al vroeg onderdeel van het DNA. Bob, die als professioneel fotograaf de productfoto's maakte, raakte vanaf dag één betrokken. 'Het begon met handschoenen fotograferen. En op een gegeven moment ga je steeds meer doen. Wat vind je hiervan? Zou je even daar naar kunnen kijken? Ga je mee naar die afspraak?'
De internationale doorbraak volgde snel. 'Op een gegeven moment droegen de grootste sterren van de wereld onze handschoenen, zoals Madonna. We stonden in Vogue USA, China, overal werden we voor gevraagd.' Maar succes kent ook zijn keerzijde. Een mislukte servermigratie zorgde ervoor dat de website in Google wegzakte van pagina 1 naar pagina 30. 'We zijn nooit meer teruggekomen waar we waren. En toen kwam ook nog de lokalisatie van Google. Ze dachten: jullie zitten in Amsterdam, dus we maken jullie zichtbaar in Nederland. Terwijl 90 procent van onze markt Amerika was.'
[Het interview met Ines van den Born in Twinkle 1, 2005]
Niche binnen niche
Deze technische tegenslagen, gecombineerd met de inmiddels ook groeiende concurrentie, leidden tot een strategische heroriëntatie. 'In het begin verkochten we modieuze handschoenen – lang, kort, met knoopje, zonder knoopje. Maar waar waren we het beste in? De ongevoerde lange handschoenen. We zijn steeds meer in de niche van de niche van de niche gaan zitten', vertelt Borstlap. Een bewuste keuze, ingegeven door een betekenisvol gesprek met zijn moeder.
'Ze vroeg me ooit: Bob, over tien jaar ben ik er misschien niet meer en dan trek jij de kar. Wat is je doel voor over tien jaar?' Het antwoord kwam uit zijn hart: 'Het klinkt misschien bot, maar als ik dode dieren verkoop, dus leer, dan wil ik dat dat met heel veel respect gedaan wordt. Handgemaakt van de hoogste kwaliteit door de beste handschoenmakers en geen compromis op welk vlak dan ook.' Een visie die perfect aansluit bij het vakmanschap waarmee zijn moeder ooit begon, toen ze vanwege haar huidaandoening zelf het ontwerpen van handschoenen ter hand nam.
[De webshop Gloveseurope.com in 2005 - bron: wayback.archive.org]
Het overbrengen van een droom
Drie jaar geleden overleed oprichter Ines van den Born, en is de handschoen definitief opgepakt door zoon Bob Borstlap. Anno 2024 is Ines Gloves nog steeds een begrip onder liefhebbers van authentieke leren handschoenen. Waar Van den Born destijds nog haar unieke creaties verkocht aan dragqueens die geen handschoenen konden vinden die lang genoeg waren, bedient het bedrijf nu een select gezelschap van fijnproevers. 'Als je echt een liefhebber bent van lange leren handschoenen of ongevoerde handschoenen, zoals uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, dan vind je ons wel', zegt Borstlap bescheiden. De grootste uitdaging? 'Hoe worden we gevonden door mensen die misschien nog niet weten dat ze op zoek zijn naar handgemaakte lange leren handschoenen?'
Van dagelijkse wandelingen naar het postkantoor tot internationale verzendingen, van chatbox tot moderne e-commerce: de tools zijn veranderd, maar de essentie blijft. 'Het gaat niet alleen om de verkoop, maar om het overbrengen van een gevoel, een droom.' Precies zoals zijn moeder het twintig jaar geleden al deed – met gevoel voor kwaliteit, oog voor detail en liefde voor het ambacht.
20 jaar Twinkle
Twinkle documenteert al twee decennia de spectaculaire opmars van e-commerce in Nederland. In december 2025 blazen we twintig kaarsjes uit. Om dat te vieren duiken we in ons rijke archief vol fascinerende verhalen van digitale pioniers, e-commerce avonturiers en online visionairs die de Nederlandse internethandel vormgaven. Ga met ons mee op een nostalgische én verrassende reis door twintig jaar digitale handel.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ines Gloves: van wereldtop naar pagina 30 in Google en terug