Een kwart van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar kan digitaal niet meekomen. Daarvan zegt zeven procent dat zij zich hierdoor buiten de maatschappij voelen staan.
Dit blijkt uit de Mantelzorgmonitor van Beep for Help, een platform dat hulpvragers en -gevers aan elkaar verbindt. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.061 Nederlandse vijftigplussers.
Niet bij te benen
Zaken zoals het doen van aankopen, het betalen van facturen en het afsluiten van verzekeringen, gebeuren steeds meer digitaal. Vooral vrouwelijke vijftigplussers hebben moeite om mee te komen, blijkt uit het onderzoek. Maar liefst dertig procent van hen zegt het lastig te vinden om het huidige tempo van digitalisering bij te benen, tegenover negentien procent van alle mannelijke respondenten. Slechts vijf procent van de ondervraagde vijftigplussers vraagt daarbij om hulp.
Doelgroep ouderen
In Twinkle hebben we een rubriek waarin we kijken hoe gebruiksvriendelijk en toegankelijk webshops zijn voor een oudere bezoeker. Aan de hand van een checklist zijn de sites van Welkoop, Ikea en AliExpress al getoetst.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Kwart Nederlandse vijftigplussers komt digitaal niet mee