Sinds augustus is het aan marketing- en e-commercemanager Erik de Koning om Apple-specialist Amac naar een hoger e-commerce level te brengen. Zijn focus ligt de komende tijd op de nieuwe zakelijke webshop, het inzichtelijk maken van klantdata en daarnaast het uitbreiden van de online verkoop van third-party producten.
Erik de Koning zal de komende periode meer de aandacht vestigen op de zakelijke markt. De zakelijke klant weet Amac steeds vaker te vinden, wat voor het bedrijf reden was om hier een nieuwe webshop voor op te tuigen. ‘Het was een heel saaie website’, vertelt de e-commercemanager. ‘Wat we nu gemaakt hebben, is een webshop die er net zo leuk uitziet als een consumentenwebshop. En die zowel alle voordelen van het winkelen als consument heeft, maar ook alle voordelen van het zakelijk winkelen, zoals de nadruk op andere categorieën, focus op andere producten en een betere klantbeleving voor de zakelijke online klant, waardoor je de producten direct kunt kopen en niet meer met contactformulieren hoeft te werken.’
Optimalisatie
Naast de zakelijke webshop is ook de site voor studenten onder handen genomen en geoptimaliseerd. Waarbij er ook geïnvesteerd is in technologieën die de klantervaring verder verbeteren, volgens De Koning. ‘Zoals AI-gedreven aanbevelingen, verbeterde zoekfunctionaliteiten, snellere checkout- of afrekenprocessen. We richten ons op een verdere personalisatie van de klantreis, waarbij we data gebruiken om relevante producten en aanbiedingen te tonen op basis van voorkeuren en gedrag van de klant.’ Verder kijkt hij of de logistieke processen verbeterd kunnen worden. Niet alleen om te zien of een snellere levertijd een optie zou kunnen zijn, maar ook om te onderzoeken welke bezorgopties Amac kan gaan bieden. ‘Ik vind namelijk dat we een groene bezorgoptie moeten hebben. Dat mensen zelf kunnen kiezen voor bijvoorbeeld Budbee of een fietskoerier, dat is nu nog niet mogelijk. En we kijken hoe we klanten zelf een tijdsframe kunnen laten kiezen.’
Klantdata op orde
Daarnaast wil Amac de integratie tussen zijn on- en offline kanalen verder versterken. Er wordt al enige tijd gewerkt aan een nieuwe digitale architectuur binnen Amac, die het mogelijk maakt om beter met data te werken én om te gaan. Zoals een centrale database waardoor meerdere platformen en webshops dezelfde specificaties kunnen raadplegen. Volgens De Koning is er al het een en ander mogelijk. ‘Er wordt op dit moment intern gewerkt aan de integratie van een Product Information Management (PIM)-tool. Dit is een tool die ervoor zorgt dat alle informatie rond producten gecentraliseerd wordt. Uiteindelijk streven we naar een centrale klantdatabase en moeten off- en online elkaar nog meer versterken voor een naadloze klantbeleving. Hiervoor werken we ook met een nieuw kassasysteem.’ Deze elementen zijn volgens hem onderdeel van de unified commerce strategie; wat kort uitgelegd betekent dat alle verkoopkanalen, data en back-end systemen integreren in één platform. Zo hebben online klanten een bijna net zo goede ervaring als offline, vertelt De Koning. ‘En dat hele samenspel tussen online en offline vind ik heel interessant.’
Third party producten
Bij heel veel mensen staat Amac bekend als Apple-winkel. Veel minder bekend is dat de retailer ook producten als home speakers en verlichting verkoopt. Aan de e-commercemanager de taak om ook deze producten te gaan promoten. ‘We geloven natuurlijk volop in de Apple-visie en missie. Maar we kunnen niet onze volledige toekomst aan Apple hangen. Vandaar dat er naar een gezonde mix wordt gezocht. Apple verkoopt in zijn winkels overigens zelf ook merken van derden en wij gaan daar al sinds 2005 in mee. Alleen is het nog zo weinig op de voorgrond gebracht, dat het merendeel van onze klanten er niet eens van op de hoogte is. We willen onze horizon verbreden en daarnaast online uitgroeien tot leverancier van niet alleen Apple-producten, maar dus ook alles eromheen.’ Op de vraag of ze al aan het uitbreiden zijn met niet-Apple-producten, antwoordt De Koning dat ze zijn gestart met de verkoop van Laifen, een merk dat onder andere elektrische tandenborstels maakt die verbonden zijn met een app op de telefoon.
Refurbished producten
In 2023 startte Amac met refurbished producten en introduceerde de retailer een eigen abonnementsdienst. Het één is een succes, het andere kent een moeilijke aanloop, vertelt De Koning. ‘De abonnementenafname valt nog wat tegen. We denken nog steeds dat het een goed idee is, alleen zullen we de processen rond die abonnementen moeten gaan optimaliseren.’ Wat wel goed loopt zijn de refurbished producten. Misschien zelfs ‘te goed’, geeft de e-commercemanager aan. ‘Het mooie is dat we ingeruilde toestellen nu zelf opknappen en vervolgens als refurbished aanbieden op de site, waardoor die telefoons beschikbaar blijven voor de Nederlandse markt. Het is een groot succes aan de verkoopkant, maar brengt ook uitdagingen met zich mee aan de inkoopkant. We hebben momenteel namelijk geen heel groot aanbod refurbished-toestellen, omdat ze non-stop worden verkocht.’ Volgens hem zit er nog heel veel groeipotentieel in. ‘Het is toch de toekomst, dat producten rond blijven gaan en niet uitgekleed worden, waarbij elk onderdeeltje verkocht wordt bijvoorbeeld. Retailers zijn verplicht om klanten de mogelijkheid te geven om alles wat ze kopen ook weer in te leveren.’
Bijna twintig jaar geleden opende oprichter Ed Bindels de eerste Amac-winkel in Utrecht. In 2012 kwam de eerste webshop van Amac online. Naast Apple-producten verkoopt de retailer ook producten van andere merken en heeft het een eigen repair center. In de nieuwste Twinkle100 staat het bedrijf op 165.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Erik de Koning (Amac): 'Dat samenspel tussen on- en offline vind ik heel interessant'