De grootste webshops van het land zijn een jaar voor het ingaan van de European Accessibility Act nog niet toegankelijk voor mensen met een visuele en/of motorische beperking.
Over precies een jaar gaat de European Accessibility Act in. Daarmee wordt digitale toegankelijkheid voor webwinkels een wettelijke verplichting. Bij veel webwinkels wordt onvoldoende of zelfs helemaal geen rekening gehouden met toegankelijkheid, blijkt uit onderzoek van Level Level.
De vijftien grootste online winkels zijn tijdens dit onderzoek handmatig getoetst op toegankelijkheid. Bij acht van de vijftien webwinkels bleek het onmogelijk om een bestelling te plaatsen met behulp van hulptechnologieën, zoals het toetsenbord of een schermlezer. Dat betekent dat mensen die geen muis kunnen gebruiken, bijvoorbeeld vanwege een motorische of visuele beperking, niet online kunnen winkelen bij Coolblue, Zalando, Amazon, Wehkamp, Ikea, Belsimpel, H&M en Hema.
Caitlin de Rooij, Accessibility Consultant bij Level Level: ‘Vaak worden mensen met een beperking door de retailer als aparte doelgroep gezien. Een doelgroep is echter een bepaald marktsegment, iedereen uit dit segment kan een beperking hebben of krijgen. Dat betekent niet dat diegene niet meer binnen de doelgroep valt. Het internet moet voor iedereen toegankelijk zijn.’
Level Level voerde het webwinkel toegankelijkheidsonderzoek voor het derde jaar op rij uit. Zij zien een achteruitgang in toegankelijkheid. Alleen de webwinkels van MediaMarkt, Jumbo en Bol scoren beter in het meest recente onderzoek. De overige webwinkels zijn in score gedaald.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Helft webwinkels niet klaar voor de European Accessibility Act