Twinkle | Digital Commerce

Blokker: ‘Ontvangen en terugsturen van pakketjes is de nieuwe rol van winkels’

2024-06-04
1000562
  • 1:43

Blokker kan – nu de nieuwe investering binnen is – weer vooruitkijken. De keten wil meer inzetten op e-commerce en samenwerken met platforms. Daarbij is wederom een weggelegd voor het eigen winkelnetwerk.

Dat vertelt ceo Pauline Boerman in gesprek met MT/Sprout. Volgens haar gaat de keten van ‘huishoudwinkel naar huishoudhub. ‘Het ontvangen en terugsturen van pakketjes hoort bij elk huishouden. Daarvoor gaan we ons winkelnetwerk inzetten, iets wat ik de nieuwe rol van de winkels noem. Klanten kunnen hun Blokker.nl-bestellingen hier ophalen en retourneren. Naast ons centrale distributiecentrum verzenden we vanuit onze vestigingen. Dat doen we per fiets of auto, afhankelijk van de afstand tot de klant.’

Het plan van Blokker klinkt echter bekend, en dat is het ook. Want in 2021 kondigde Jeanine Holscher, destijds ceo van de keten, tijdens e-commerce kennisevent Shopping Today eenzelfde richting aan. Destijds overwoog Blokker om winkels aan de achterkant als dark stores in te richten, waarbij de winkels als mini-dc zouden fungeren.

De onzekerheid rondom de keten de afgelopen jaren gooide echter roeit in het eten. Nu kan Blokker die stap dus alsnog nemen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kennis die het de afgelopen jaren heeft opgedaan met de samenwerking met Ochama, het platform van JD.com. Boerman: ‘We zijn al servicepunt voor DHL en Ochama en verwachten het aantal partnerships binnenkort uit te breiden, onder meer met Amazon. Zij vinden ons netwerk van 400 winkels interessant.’

Samenwerken met concurrenten

Opvallend is verder, dat ondanks Blokker de samenwerking met platforms als Amazon en ook bol opzoekt, het die platforms wel als grootste concurrenten ziet. Zo vervolgt de ceo: ‘Spelers als Coolblue, al richten zij zich meer op tv’s en wasmachines. (…) Maar we willen daar zijn waar de klant is. Online met Blokker.nl, en ook bij bol en straks bij Amazon.’ Een van de redenen dat Blokker toch die samenwerking opzoekt, is het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Klanten die voor hun pakketje naar een Blokker-filiaal gaan, worden in de winkel sneller getriggerd om iets extra’s aan te schaffen.