Twinkle | Digital Commerce

Online kledingbestedingen stuk hoger dan in fysieke winkels

2024-05-16
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:21

Nederlanders spenderen gemiddeld 92 euro per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Vrouwen kopen verreweg het vaakst en het meest kleding, mannen kopen minder en bij minder winkels en webshops.

Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, uitgevoerd door Multiscope. In het onderzoek zijn de bestedingen meegenomen van de 51 grootste kledingwinkels en webshops van Nederland. De gemiddelde aankoopbedragen online (136 euro) liggen hoger dan in de fysieke winkels (74 euro). De gemiddelde besteding bij de Bijenkorf (229 euro) is het hoogst van alle kledingwinkels en webshops. Van Uffelen (166 euro) en Van Dal mannenmode (165 euro) volgen op afstand. Kledingkopers besteden bij Wibra (19 euro) en Zeeman (20 euro) het minst. De gemiddelde besteding bij Zalando (118 euro) is het hoogst van alle webshops zonder fysieke winkels in Nederland.

[Illustratie: Multiscope]

Mannen shoppen minder

De jaarlijkse besteding aan kleding bedraagt gemiddeld 675 euro per persoon. Van alle leeftijdsgroepen geven 18- tot en met 34-jarigen jaarlijks het meeste uit (1.094 euro) en 50-plussers het minste (501 euro). Vrouwen besteden gemiddeld 95 euro per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Mannen geven gemiddeld 88 euro uit per aankoop. Omdat vrouwen gemiddeld vaker kleding kopen (8,9 aankopen per jaar) dan mannen (5,4 aankopen per jaar) komt de jaarlijkse besteding van vrouwen hoger uit (845 euro). Mannen besteden per jaar ‘slechts’ 476 euro aan kleding. Mannen kopen daarnaast bij minder verschillende winkels en webshops (2,4) dan vrouwen (3,7).

In de cijfers is geen rekening gehouden met retouren. Aan het onderzoek namen 5.195 Nederlandse respondenten deel van 18 jaar en ouder.