Twinkle | Digital Commerce

Minder orders en handelsvolume voor Just Eat Takeaway.com

2024-04-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, zag het aantal orders in het eerste kwartaal met 6 procent teruglopen. Ook was het handelsvolume lager.

In totaal verwerkte het bedrijf in de eerste drie maanden van het jaar 214,2 miljoen bestellingen, zo’n 13 miljoen minder dan dezelfde periode vorig jaar. Vooral in de Zuid-Europese markten en de Noord-Amerikaanse markt zag het bedrijf het aantal bestellingen afnemen.

Dat is terug te zien in de verkoopcijfers. Zo daalde het handelsvolume (GTV) met 2 procent van 6,665 naar 6,547 miljard euro. Ook hier helpt de Zuid-Europese markt niet mee. Maar volgens het bedrijf had het nog wel een plus in verkopen behaald als de Noord-Amerikaanse markt niet was meegerekend.

De weg naar winst is lang

Toch is ceo Jitse Groen tevreden met de cijfers. Volgens hem beginnen de investeringen zijn vruchten af te werpen en dat moet de winstgevendheid ten goede komen. Winst maakt Just Eat Takeaway.com niet, maar voor het huidige boekjaar wordt wel een beter brutoresultaat verwacht. Die moet dit jaar uitkomen op zo’n 450 miljoen euro, vorig jaar was dit nog 324 miljoen euro. Het verschil in bruto en netto blijft echter groot, zo bleek ook vorig jaar. Van het brutoresultaat van 324 miljoen euro in de plus bleef uiteindelijk een nettoverlies van ruim 1,8 miljard euro over.