Aanbieder van maaltijdboxen HelloFresh heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal klanten daalde, het aantal orders ook, en dat is terug te zien in de resultaten.
Zo bleef de omzet nagenoeg gelijk aan het jaar ervoor, maar daalden het aantal bestellingen met 4,7 procent naar ruim 119 miljoen. Ook verliest het bedrijf abonnees. In het vierde kwartaal van 2023 bijvoorbeeld had het bedrijf een half miljoen minder abonnees dan diezelfde periode in 2022.
Positief voor HelloFresh is wel dat de grootste klappen vallen in zijn internationale markten zoals Europa. In de grootste markt de Verenigde Staten zijn de cijfers iets beter. Ook meldt het bedrijf graag dat het voor het vijfde achtereenvolgende jaar een positief brutoresultaat heeft behaald, hoewel dat resultaat het afgelopen jaar wel daalde met 6,3 procent: van 477 miljoen euro naar 447 miljoen.
Om meer klanten naar zijn platform te trekken investeert het bedrijf in het huidige jaar meer in flexibele bezorgopties en een breder assortiment, ook wordt het loyaliteitsprogramma verder uitgerold én gaat HelloFresh zijn kant-en-klare maaltijdenservice Factor verder uitbreiden in de Nordics. Deze dienst werd in de zomer van vorig jaar nog in Nederland gelanceerd.
Voor het huidige jaar verwacht HelloFresh wel dat de omzet weer wat zal gaan groeien. Wel wordt een lager brutoresultaat verwacht, dit komt vooral door hogere investeringen in marketing en een hoger productiecapaciteit.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Weinig reden voor optimisme bij HelloFresh